Dubbele schepradmolen

• Jan Althof

Goedendag,

Vanmorgen nam ik weer het Jaarboek 2008 ter hand. “Draaiende Wieken, Stappende Paarden over de Molens op het Eiland van Dordrecht.

Op blz. 66 lees ik:

“De in 1738 gestichte gezamenlijke bovenmolen voor de polder Oud-Dubbeldam en de Zuidpolder werd in 1865 verbouwd tot dubbele schepradmolen. Tevens werd hij gerezen en kreeg een nieuwe kap”.

Als Mio móet ik dan op zoek naar dat “dubbele”, want de vraag dringt zich dan op of ik iets heb gemist in ons lesmateriaal. Natuurlijk ga je dan op bezoek bij de firma Google en ja hoor, ik had het kunnen weten. Onderstaande link bracht mij bij mijnheer Penterbak. Het werk dat die man doet, daar word ik altijd even stil van. Gouwe handjes.

Daarnaast geeft Jos ook nog wat mee over de werking van zo`n dubbel scheprad. Ongetwijfeld kennen vele molen- en andere muizen deze afdeling al, maar voor de onwetenden zoals ik geef ik hem hier nog even mee.

http://penterbak.nl/modeljanblanken.html

Groetings,

Jan.

• maarten van scheppingen

Hallo Jan,

het model staat in Cruquius. Mooi indrukwekkend gebouw, mooie modelen, prachtige rondleiding door Cruquius himself. Dat is meteen goed te combineren met de Eenhoorn.

Groeten Maarten

• Rob Pols

Zoiets kunnen maken is een gave die ik helaas niet bezit….:(

Gr. Rob