Nog stilgestaan op Vlaamse Molendag?

• Bart Aertgeerts

Wij gisteren op Den Steenen Molen dus wel.

Tegen den tienen 4 volle gelegd onder een dicht, grijs pak stratus. En alles bleef waar het was…

Omdat de teller zaterdag op 299.775 was stilgezet hadden we maar 225 omwentelingen nodig om de kaap van 300.000 sinds de restauratie te halen. Maar zelfs dat zat er niet in.

Druilige regen en nul wind: frustrerend op een molendag! Weinig animo van de bezoekers dan ook en die waren minder talrijk (ongeveer 25 man denk ik zo) dan op een gewone zondag moet ik zeggen - al was er wel forumbezoek uit het verre Nederland.

Dan maar zelf het heft -of in dit geval de heklat- ter hand genomen en gaan duwen. Want die kaap van 300.000 wilden we écht wel ronden! En na een fikse inspanning zijn we daar zo rond den vieren ook in geslaagd. Al kan dat niet echt de bedoeling zijn om de molen zo te laten draaien…

Rond 17.30u was het echt wel voorbij, afgezeild en op slot gezet.

Even later werden we op het naburig terras vergezeld door Frans Ringoot van Molenforum Vlaanderen vzw die ons de prachtige nieuwe Vlaamse Molenkaart bezorgde. Een absolute aanrader voor elke molenliefhebber!

Al bij al zoals steeds een aangename molendag gehad bij miserabel molenweer. Spijtig voor de bezoekers dat van draaien of malen niets in huis kwam, maar de wind, ja die hebben we natuurlijk niet in de hand.

• Rob Simons

In Lille enkel 's morgens heel even regen gehad. Verder een 50tal bezoekers gehad, dus een geslaagde molendag. Enkel was er inderdaad maar weinig wind. Af en toe kwam de molen rond, om later weer stil te vallen..

Enne, 300 000 omw. op 5 jaar tijd is mooi gedaan voor een Belgische molen ;)

Vriendelijke groeten van een molenaar die de molen zichzelf heeft laten behelpen en dus niet geduwd heeft.

• Mike Ekelschot

"Enne, 300 000 omw. op 5 jaar tijd is mooi gedaan voor een Belgische molen ;)"

En dit gezegd en geschreven met enige zelfspot (?) ….

Hier niet gedraaid wegens 3 molens maar allen zonder gevlucht dus

mijn toevlucht maar gezocht in het uitbreken van een koppel franse stenen.

• Fisher

Ben op een paar plaatsen in Oost-vlaanderen geweest, te beginnen in eigen dorp, de Kruiskoutermolen in Mere. Nergens te velde was er ook maar een draaiende wiek te bespeuren. Fustrerend op een molendag.

• Robert Van't Geloof

wij hebben de molen van lombeek en herzele (ter rijst) bezocht.

Maar verder verslag komt nog een keerr grt robert

• Kris Goris

Wij hebben de teller stilgezet op 229.

Bezoekers wel te verstaan. In Onze-Lieve-Vrouw Lombeek hadden we wind uit veranderlijke richting. En bezoekers uit het Noorden… ; Robert Van't Geloof had zijn vriend meegebracht. Tesamen kruiden zij met veel enthousiasme de molen in het rond. Dat het een lieve lust was om zien. Daardoor konden we aan het einde van de dag stellen dat de molenkast bijna evenveel omwentelingen rond de staak maakte als het gevlucht rond de molenas. Het was reeds het derde bezoek wat we mochten noteren van Robert. We voelden ons vereerd dat hij op de Vlaamse molendag uit de buurt van Rotterdam tot bij ons afzakte. Proficiat aan vader Van't Geloof die zoonlief in alle windrichtingen tot onder molens voert. We voelen ons ook vereerd met de lovende woorden van Bart Aertgeerts over de enig echte Vlaamse Molenkaart. In enkele Vlaamse provincies werden molens reeds in kaart gebracht.

Voor het eerst gebeurde dat over gans Vlaanderen.

• Damien De Leeuw

Ook bij ons in Herzele stonden de beide molens stil.

Samen met André kregen we een 40tal bezoekers over de vloer op de Molen Ter Rijst.

Johny, Alain en mijn vader hielden de Molen Te Rullegem open en mochten zo'n 50 bezoekers rondleiden.

Ik ben benieuwd naar de filmpjes van Robert!

Ook ik ben sinds zondag in het bezit van de nieuwe molenkaart. Ik wil dan ook graag de mensen die er aan mee hebben gewerkt proficiat wensen met deze realisatie!

Groeten,

Damien

• Dries Paulussen

Stilgestaan?

In Ravels is de Nachtegaal ook los geweest. Stilgestaan, met momenten, maar een duwtje in de rug en weg was zij voor even.

Al met al een 700 omwentelingen.

Mvg

Dries