Het molenseizoen werd al rond 1870 geopend….?

  • HvdB

    Op dit schilderij van Paul Quinsac uit 1887 ziet u dames in statige kledij van de molentrap van de ‘Blute Fin’ afdalen. Molenaar Debray zag in 1870 meer brood in horeca en vertier. En gelijk kreeg ie: het leidde tot een van de meest succesvolle uitgaanscentra van Parijs in die tijd: De “Moulin Galette” Misschien mag je wel stellen dat juist dáárdoor deze molen behouden is gebleven, nota bene in maalvaardige staat!

    Heeft enkel en alleen een molen ‘in oude glorie’ toekomst? De geschiedenis van de ‘Blute Fin’ leert dat een zijstapje van pakweg 70 jaar ook wel ‘s in het voordeel kan werken.

    HvdB

  • HvdB

    Dit bericht was bedoeld als reactie op het voorgaande draadje

  • Jaap van Driel

    Een bijzonder fraaie schildering van een soort jonge wijven-molen…

    Met de verschuldigde dank aan Martin Bril kunnen we hier spreken van een echte rokkendag.

    Er is echter molenkundig iets vreemds aan de hand.

    De ene roe zal linksom draaien en de ander rechtsom. De roede van linksonder naar rechtsboven is consequent (rn naar moderne maatstaven correct). Over de andere roede is vanwege de gekozen beelduitsnede niks te zeggen.

    (Met heel erg veel goede wil zou ik me nog kunnen indenken dat de molenaar na zijn omschakeling naar de toeristische bedrijfstak op die manier heeft willen voorkomen dat de molen ooit nog zal draaien.)

    Dit schilderij is weer eens een voorbeeld van de onbetrouwbaarheid van kunstwerken als historische of technische bewijsvoering!

    ::: JaaP >>>

  • Rob Simons

    Ik dacht even dat het de molen van Bakel was, gezien dat klokje bovenaan…

  • Rolf

    Onbetrouwbaar … met de weergave van de dames op de trap is toch weinig mis.

    De molen zelf … daar mankeert inderdaad wel wat aan. Waarschijnlijk heeft onder invloed van de gewijzigde bestemming het verval al geruime tijd ingezet, en zijn de meest kwetsbare latten van het mogelijk dwarsgetuigde gevlucht alreeds omlaag gekomen. Ook rust de trap op de grond hetgeen de molen verkruien tot een vrij lastige klus maakt …

    Maar ik kan me zo voorstellen dat de aandacht van de artiste de peintre vooral naar les femmes uitging, en wat minder naar le moulin.

    Een paar jaar geleden heb ik hier een keer een bijdrage over het schilderij ‘de molen’, toegeschreven aan Rembrandt geplaatst, omdat me opviel dat die zo overduidelijk linksomdraaiend is weergegeven, zie hiervoor :

    www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=355&i=39226&t=38964

    Dat leverde toen een paar interessante reacties op.

  • Rolf

    Gaat het weer verkeerd … de standerdmolen van Rembrandt draait overduidelijk rechtsom.

  • Martin E. van Doornik

    Hallo Jaap,

    Even gephotoshopt: zo beter?

  • Martin E. van Doornik

    Beegden heeft ook een klokje….

  • Henk

    De molen van Rembrandt wordt altijd in spiegelbeeld afgebeeld.

  • Jaap van Driel

    “…Waarschijnlijk heeft onder invloed van de gewijzigde bestemming het verval al geruime tijd ingezet, en zijn de meest kwetsbare latten van het mogelijk dwarsgetuigde gevlucht alreeds omlaag gekomen. …”

    Dwarsgetuigd?

    Echt niet! Foto's (vóór het Photoshop-tijdperk!):

    http://lezart.free.fr/Images/Paris/Histo/cpa_moulin_de_la_galette_blute_fin_244.jpg

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/Fotografias/lugares/MoulinGalette/MoulinGaletteA.jpg

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/Fotografias/lugares/MoulinGalette/BluteFin1900.jpg

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/Fotografias/lugares/MoulinGalette/MGalette2.jpg

    “Normale” draairichting; borstroeden.

    De vlindertuigage is alleen te zien op recente afbeeldingen!

    Een voorbeeld van terugrestaureren naar een zo vermogelijk verleden!!!

    Het grote publiek heeft blijkbaar een a-technische voorkeur voor vlinderwieken.

    Zie bijvoorbeeld kindertekeningen en veel toeristische prullaria (verklaarbaar als makkelijker (=goedkoper) te maken).

    Veel meer interessante foto's en schilderijen in de schitterende verzameling op:

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/lugares1_mgalette1.htm

    De vrij kleine afbeeldingen maken 100%-uitspraken hachelijk, maar asymmetrische wieksystemen (zelfs aanwijzingen voor Berton) hebben de overhand. Dat is ook niet vreemd (ver) na 1850.

    Houtskooltekening van Van Gogh:

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/Obras/Vincent/DibBluteFinGarden86.jpg

    Olieverf van Van Gogh:

    http://www.vggallery.com/painting/p_0273.htm

    http://www.vggallery.com/painting/p_0274.htm

    http://www.vggallery.com/painting/p_0348.htm

    Tamelijk overtuigend, nietwaar?

    Dezelfde “fout” als op de aanleiding van deze draad is zichtbaar op een bekend affiche:

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/Obras/Galette/026.jpg

    (Opvallend zijn de vele bliksemafleiderpalen(?) op en rond de molens tussen de verder afwezige of lage bebouwing.)

    Daar staat weer tegenover:

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/Obras/Galette/cartelMory.jpg

    Een merkwaardig geval:

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/Obras/Galette/Montmartre1850.jpg

    Hier is fotografisch een verdachte betrapt:

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/Fotografias/lugares/MoulinGalette/impasse_girardon3.jpg

    Ten slotte een fraaie variant op het thema dame(s)-en-molen:

    http://www.aloj.us.es/galba/MONOGRAFICOS/LAUTREC/Obras/Grafica/moulin_maurin.jpg

    (Charles Maurin. La esfinge. 1890-95)

    Voor de dame is er geen (houtsnede)spiegelprobleem… Wie wil er niet zo'n sfinx voor de molen? (Hoewel: weinig wind, neem ik aan!)

    Ook hier is de gespiegelde molen “normaal” draaiend en zonder vlinderwieken.

    ::: JaaP >>>