Kleurboekje Molens kijken molens kleuren

• Margreet

Bij ons is dit ook mogelijk: in Oktober kindermaand malen en builen kinderen bij ons op handkracht. Met kleine maalwerktuigjes uit het museumdepot van het Nederlands Graanmuseum en door onze voorganger gemaakte buitjes. Afgelopen Oktoberkindermaand was er simpelweg niet genoeg wind om op windkracht te malen! Als je wilt weten wat oktoberkindermaand is, kijk dan op www.kindermaand.nl, groet, Margreet-die hoopt dat ook anderen dan Johan zich aangesproken voelen door mijn bedelactie-

• Gerard Sturkenboom

Hallo bestuurder-in-ruste!

Je bent duidelijk een waterpezer! Want anders had je niet zo'n “stekelige” opmerking gemaakt! Malen tijdens een molendag betekent dat je bezoekers moet weren (praktisch, regelgeving keuringsdienst van waren), en dat willen we niet!

Overigens als je die waterpezers, die ook vinden dat ze water kunnen “malen” er af trekt, blijven er nog minder “malende” molens over!!!

Groet,

Gerard (die waarschijnlijk toch wel een gedeelte van de dag zal malen; maar niet aan de controleur doorgeven hoor!)

• Andre Koopal

tja, ik maal ook niet …

Maar bij voldoende wind slaan we wel olie.

Groetjes,

Andre

• Aad Schouten.

Ha die Gerard.

Hier een berichtje van een waterpezer, die een wel hoopt te draaien maar niet te malen, om de eenvoudige reden er is geen water in de polder.

vr gr van een waterpezer waar het MAALSEIZOEN net is afgelopen…….en het draaiseizoen is begonnen

• Rob Simons

Hmm als ik de windverwachting voor het weekend bekijk, dan zal er niet veel te malen vallen.

Ook in Sint-Huibrechts-Lille loopt het maalseizoen op z'n einde; we krijgen weer plaats in de molen en dat wil zeggen dat de zomer er aan komt. Veel valt er in de zomermaanden niet te malen, des te meer tijd is er voor het bezoek. In de winter is het net omgekeerd (je kan vast wel raden welk seizoen ik het liefste heb).

Groeten,

Rob

• Andreas de Vos

Dag ook bestuurder-in-ruste,

Misschien een beetje kort door de bocht, maar ik vind het onzin. Het gaat er toch om dat het bezoek met zijn/haar tengels van het maalgoed en meel afblijft? Kijken met je oogjes, niet met je handjes dus. Dat moeten ze altijd, dus of er nou gemalen wordt of alleen gedraaid maakt niet zoveel uit toch? Wat dan het probleem van malen met bezoek zou zijn?

Een van de onderdelen van molendag is toch ook dat bezoekers een werkende molen ervaren? Een show met historische auto's (bijvoorbeeld) die alleen maar stil staan, hooguit met stationair draaiende motor oogt wel leuk maar je mist toch een stuk…

Molendag en niet malen, een beetje als Dorset Steam Fair en de stoomploegers drinken alleen maar koffie en er wordt niet geploegd… ;)

Bij mij mogen bezoekers gerust met hun tengels aan het maalgoed zitten, weinig liefhebbers voor schat ik :D

Groetsels en maal ze,

Andreas de Vos

• Mario Collombon

Het is een beetje ver doorgeschoten, maar strikt genomen mogen er geen bezoekers komen in de werkruimte waar meel geproduceerd wordt, meen in dat in de hygienecode staat. Laat staan dat je met een molendag als het een beetje druk is fatsoenlijk kunt malen en ook nog de boel in de gaten houden.

groeten Mario

• Andreas de Vos

Dus als er niet gemalen wordt (de feitelijke productie ligt even stil) mag bezoek wel in de productieruimte komen? Echt, wie bedenkt zoiets? Wat een …koek.

Strikt genomen mag bezoek dan helemaal niet meer in de productieruimte komen. ook als er niet gemalen wordt. Of misschien wel, hermetisch verpakt in een witte overall, sloffen over de schoenen en een mal petje/mutsje/capuchon over het hoofd…

De wereld wordt steeds gekker… Straks maar webcams in de molens op maalzolder en steenzolder, zodat bezoekers via een scherm “live” het maalproces kunnen zien.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Jos van Schooten

Ik heb de tekening van die paltrok (waarvan achterop vermeld wordt dat het de Eenhoorn is ) in de scanner gestopt en er een jpg.je van gemaakt. Die is eenmalig afgedrukt en met behulp van de ouderwetse Kopieërmachine heb ik er met 160 grams papier een aardige stapel kleurplaten van gemaakt.

De tekening schijnt gemaakt te zijn door Jan Lunenburg.

En dat die paltrok niet de Eenhoorn is, Ah joh, je moet niet zeuren maar kleuren.

We maken er gelijk een kleurwedstrijd van ivm het 25 jarig jubileum van Stichting Molens Zuid-Kennemerland.

Groetjes, Jos.