Friese molens en gemalen open voor publiek

• Martin

Wetterskip Fryslân doet mee aan het Nationale Molen- en gemalen ‘wiekend'. Op zaterdag 9 én zondag 10 mei 2009 zijn de molens van Cornwerd en Bolsward te bezichtigen. De molens van Aldtsjerk, Lutke Wierum en Huins zijn alleen zaterdag 9 mei open voor belangstellenden. De openingstijden zijn van 10.00 tot 16.00 uur en de toegang is gratis. Iedereen is van harte welkom! Verder zijn zaterdag 9 mei de sluizen en het gemaal ‘Dongerdielen' bij Ezumazijl eveneens vrij toegankelijk.

Het regent soms hard en veel. Door plaatselijke buien kan lokaal veel wateroverlast optreden. Wetterskip Fryslân kan onder deze extreem natte omstandigheden naast de reguliere gemalen zo'n vijfentwintig molens en windmotoren inzetten om wateroverlast in polders te voorkomen.

Cornwerdermolen

Tijdens de Nationale Molen- en gemalendag(en) worden bij de molen in Cornwerd enkele oldtimer tractoren tentoongesteld, waaronder een 2 cilinder Porsche dieseltractor. Dit gebeurt door vrijwilligers uit de directe omgeving van de molen. De Cornwerdermolen is per auto of fiets te bereiken. Wandelend via het weidse landschap is het ook mogelijk de molen te bezichtigen. Zélfs vanaf het water met de nostalgische praam komt u, via riet en weide door prachtige natuurgebieden afgewisseld door cultuur, historie en kunst, bij de molen in Cornwerd. Deze prachtige praamtocht duurt ca. twee uurtjes en kost inclusief bezichtiging van de molen 10 euro voor volwassenen en 8 euro voor kinderen. De afvaart is vanaf de Turfmarkt in Makkum. Opgave is verplicht. Dit kan via stichting ‘It Preamke', tel. 06-55784959. Openingstijden Cornwerdermolen: zaterdag 9 mei 10.00- 22.00 uur. Zondag 10 mei: 10.00 - 16.00 uur.

Lonjé molen Bolsward

Op de ‘Lonjé molen' van Bolsward die aan de snelweg A7 staat, worden elk uur demonstraties gegeven. De zogenoemde molenzeilen worden weggehaald en weer voorgelegd. Bezoekers kunnen hier actief aan deelnemen. U kunt deze dagen ook kennis maken met de nieuwe molenaar van deze unieke molen. Openingstijden molen Lonjé, zaterdag 9 mei: 10.00 uur - 16.00 uur. Zondag 10 mei: 10.00 - 22.00 uur.

Kijk voor activiteiten bij andere molens en gemalen bij u in de buurt op www.nationalemolenengemalendag.nl of via de plaatselijke VVV-kantoren.

• Ruben 4-Gever

"Lonjé molen Bolsward

Op de ‘Lonjé molen' van Bolsward die aan de snelweg A7 staat, worden elk uur demonstraties gegeven. De zogenoemde molenzeilen worden weggehaald en weer voorgelegd. Bezoekers kunnen hier actief aan deelnemen. U kunt deze dagen ook kennis maken met de nieuwe molenaar van deze unieke molen. Openingstijden molen Lonjé, zaterdag 9 mei: 10.00 uur - 16.00 uur. Zondag 10 mei: 10.00 - 22.00 uur."

Ik ben geen omw. douwer hoor, maar al dat onnodige vangen om de molen een meter te kruien, of om van een korte naar een lange halve te gaan, of andersom, of zoals in dit geval, ieder uur je molen stil om bezoekers te laten zien hoe dat werkt,- nja, eerder uitsloven dat jij die wiek inklimt- vind ik allemaal maar wat onndig!

Ik moet wel eerlijk zeggen, als mensen er om vragen en het is een grote groep van een mannetje of 30 of meer, wil ik wel eens een uitzondering maken als er niet gemalen wordt op zo'n wk 2 dagje;)

Ruben, die volop gaat malen met de molendag!

• Mark Heutink

Niet alleen in het Friese land, ook in Brabant gaat het één en ander los, zo ook molen Zeldenrust in Almkerk. Vandaag heb ik tarwe geregeld bij Hermus in Made, zodat ik de gehele dag kan malen. Deze molen is zeker een bezoek waard, de molen is een schaalmodel (schaal 1:3) die tot op de detail is afgewerkt.Verder ligt de molen dicht bij de Noordenveldse molen in Dussen en de Ouden doornse molen in Almkerk.

De molen is open van rond 13:00 tot 17:00, en ligt aan de provinciale weg zuid 79

Nu maar hopen dat het flink gaat waaien!

Met vriendelijke groet,

Mark Heutink

• Mark Heutink

Vergeten te vermelden: de molen is (zoals alle molens in het altena), op zaterdag open.

Mark