Hoewel ik weet dat er hoogdravender (molen)zaken in het leven zijn, toch even dit onderwerp. Ik heb er recent iets over geschreven, maar de drukpersen draaien nog niet, dus ik zou nog iets kunnen wijzigen mocht ik iets verkeerd begrepen hebben. Wat dat is? Welnu:
Op pag. 4 van het blad Molens dat ik vandaag ontving staat een artikel over de Kilsdonkse Molen. In de inleiding staat de volgende vreemde zin: “Samen met de oliemolen-watermolen vormt de watervluchtmolen een uniek complex”. Op pag. 7 woorden van gelijke strekking, notabene geciteerd van de molenaar zelf: “Het proefdraaien van zowel de watervluchtmolen als de wateroliemolen verliep prima”.
De windmolen wordt hier klaarblijkelijk voor watervluchtmolen aangezien en dat is m.i. onjuist. Het is gewoon een WINDmolen, net zoals de tegenoverliggende (olie)watermolen gewoon een water(rad)molen is.
Juist het complex als GEHEEL maakt het zo bijzonder en alleen dat heet volgens mij 'Watervluchtmolen". Doorredenerend: een logische samentrekking van (ge)vlucht en water(rad)molen. Wie heeft gelijk? Ik ben benieuwd!
met vr. groet,
Willem