de definitie `watervluchtmolen´

  • Willem Roose

    Hoewel ik weet dat er hoogdravender (molen)zaken in het leven zijn, toch even dit onderwerp. Ik heb er recent iets over geschreven, maar de drukpersen draaien nog niet, dus ik zou nog iets kunnen wijzigen mocht ik iets verkeerd begrepen hebben. Wat dat is? Welnu:

    Op pag. 4 van het blad Molens dat ik vandaag ontving staat een artikel over de Kilsdonkse Molen. In de inleiding staat de volgende vreemde zin: “Samen met de oliemolen-watermolen vormt de watervluchtmolen een uniek complex”. Op pag. 7 woorden van gelijke strekking, notabene geciteerd van de molenaar zelf: “Het proefdraaien van zowel de watervluchtmolen als de wateroliemolen verliep prima”.

    De windmolen wordt hier klaarblijkelijk voor watervluchtmolen aangezien en dat is m.i. onjuist. Het is gewoon een WINDmolen, net zoals de tegenoverliggende (olie)watermolen gewoon een water(rad)molen is.

    Juist het complex als GEHEEL maakt het zo bijzonder en alleen dat heet volgens mij 'Watervluchtmolen". Doorredenerend: een logische samentrekking van (ge)vlucht en water(rad)molen. Wie heeft gelijk? Ik ben benieuwd!

    met vr. groet,

    Willem

  • Andre Koopal

    Naar ik begrepen heb, maar ik moet het complex nodig eens gaan bekijken, kan het waterrad wel de korenmolen in het windgedeelte aandrijven, maar kan de wind oliemolengedeelte alleen maar met truken aandrijven, en is dus niet de bedoeling. Misschien dat daarom voor deze bewoording word gekozen.

    Overigens ben ik het wel met je eens dat het logischer is om het geheel een watervluchtmolen te noemen.

    Groetjes,

    Andre

  • Stefan Boumans

    Zie www.waterradmolens.nl en kijk bij de Kilsdonkse Molen:

    "

    Watervluchtmolen

    De zomerstop werd drie eeuwen later wel een probleem, toen de watermolenaar vanaf 1799 geen molenaar meer was op de windmolen. Watermolenaar Coppens vroeg vergunning aan om ook een windmolen te bouwen, maar dat verzoek werd afgewezen. Illegaal bouwde hij in 1813 tenslotte toch een windmolen.

    De houten molengebouwen werden in 1842 na een verwoestende brand herbouwd in baksteen. Of de korenmolen vanaf dat moment een watervluchtmolen werd, of dat al was sinds 1813, is niet duidelijk. Toen in 1880 de gemeente Veghel de molen opkocht was het in ieder geval een watervluchtmolen: de molen kon zowel op water- als op windkracht graan malen.

    "

  • Patrick

    Ik heb het al wel gezien.

    De kilsdonkse molens zijn 2 molens.

    Een normale water aangedreven oliemolen.

    En een watervlucht molen die door wind of door water aangedreven kan worden.

    Deze molen heeft dus een gevlucht en een waterrad.

    De koning is deelbaar. (zie foto in de database) en de wateras is in/uit schakelbaar richting de koning.

    Patrick

  • Rob Simons

    Watervluchtmolen wil zeggen dat dezelfde koppels stenen, die op de steenzolder van de windmolen liggen, zowel door wind als door water aangedreven kunnen worden. In principe is het niet de bedoeling dat ze door wind EN water worden aangedreven, maar door één van beide, dus wind OF water.

    In het geval van de Kilsdonkse molen, ligt er op de andere kant van de oever dus ook een oliewatermolen, maar dit was dus niet overal zo (bv. de Gardenbroekmolen te Apeldoorn, zie database verdwenen molens, hier was er geen oliemolen bij, zelfs geen gebouw op de andere oever).

    Het ene waterrad hoort dus bij de watervluchtmolen; het andere is een oliemolen op zich. Nu heeft men op bepaalde redenen ervoor gekozen om de waterraderen aan elkaar te koppelen, dus in principe zou de windmolen nu ook de oliemolen kunnen aandrijven, maar in feite is dit niet de bedoeling.

    Groeten,

    Rob

  • vluchtje

    Als ik het goed heb begrepen is het zelfs mogelijk om met de watermolen de wieken van de windmolen te laten ronddraaien… (wat de bedoeling niet is, maar wel een mogelijkheid)

    Maar: ik ben er nog niet geweest