foto molenwereld

• Frits

Vandaag de nieuwe molenwereld ontvangen.

Op de foorzijde een foto van de Kilsdonkse molen.

Maar met een “molenaar” aan het vangtouw met z'n rug naar het gevlucht.

Dit is dan ook geen windmolenaar! Zo'n watermolenaar kan ook voor de foto beter het vangtouw laten hangen!

• Martin E. van Doornik

Ook die vreemde askop gezien met veel bouten (geen roewiggen)? Net witte puistjes…. De foto heb ik nog eens goed bekeken. Niet zo gauw oordelen. Zo te zien staat de molen stil, er staat iemand vóór de wiek met een plank in de hand. Misschien is de man het vangtouw tegen de molenromp aan het bevestigen.

JSB heeft mijn artikel over de “Vittoriano” in Rome geplaatst. Hij noemde mijn woonplaats Den Andel. Maar ik woon al bijna 23 jaar op hetzelfde adres in Westernieland!

• Harmannus Noot

Molenaar Vorderman uit Wenum kan ‘zijn’ molen vangen met de rug naar de wieken gekeerd. Ik heb het zelf gezien enige jaren geleden. Hij vertelde mij toen ook nog een mooie annekedote. Tijdens het malen hoorde hij een dikke klap. Hij liep rond de molen en zag een groot gat in het hek rond de molen. Bleek dat z'n hond een klap van de molen had gekregen. Hond morsdood natuurlijk.

Harmannus Noot.

• ne mulder

Uiteraard kunnen we niet twijfelen aan DE oudste actieve mulder van Nederland. Ik heb ooit een leerling zien “vangen” op een molen. De spieën van het aswiel kwamen los; de molenaar gaf echter “8 op 10” aan deze leerling, nouja…

MAAR…een echte mulder kan toch wel met z'n ogen dicht de molen stil leggen!

Groeten van een hond- en vrouwloze mulder

• Barend Zinkweg

Een echte muylder heeft wellicht geen vrouw en geen hond, maar hij heeft wel een naam.

• Rolf

Altijd wel intrigerend, zo'n momentopname, wat er precies gebeurt.

Aan de vaan te zien is de wind wat geruimd …wellicht wordt er net door een onzichtbare molenaar achter de romp gekettingkruit terwijl de andere molenaar het vangtouw wat opzijhoudt zodat dit nergens achter blijft haken. Wat de man bij het onderste end vast heeft is mij onduidelijk, evenals zijn hoofdbedekking.

• Jaap van Driel

…“Wat de man bij het onderste end vast heeft is mij onduidelijk, evenals zijn hoofdbedekking.”

Die plank is een verplaatsbare standaard voor de (draadloze) windwijzer- en de anemometer-sensor; zie de inzet op pagina 206 linksboven.

De plaats van de windwijzer lijkt mij vreemd: de stroming wordt op die plaats zo vlak voor de romp vrij sterk opzij gestuurd; makkelijk pakweg 30-45 graden, schat ik.

Van die windstromingslijnen is wel eens een plaatje gepubliceerd. Ik heb nu even niet paraat waar (Prinsemolen-rapport?). Voor een ronde molen moet je een vaste correctie noteren; bij een achtkant is de afwijking verschillend tussen de hoeken en tegenover een hoekpunt. Voor een ongestoorde windrichting moet de meetpaal toch wel 50 meter vrij van de molen staan.

Daar komt nog bij dat ieder passerend end de lucht nog meer krimpend wegstuurt.

::: JaaP >>>