Gisteren vanwege de Nationale Molendag een molentocht gemaakt door de Betuwe. Toen ik ‘s ochtends vroeg thuis in Middelburg naar buiten keek zag ik dat de lucht al betrok. Ik besloot dan ook om me niet in te smeren tegen de zon. Een verkeerde beslissing, zo bleek later. Om 7.22 uur met de fiets in de stoptrein naar Roosendaal gestapt. Een rustige trein waar ik mijn fiets altijd kwijt kan. Voor Roosendaal zag ik vanuit de trein een enorme rookontwikkeling. Later bleek dat er een evenementenhal, die al leeg stond en volgende week gesloopt zou worden, in brand stond. Bij het uitstappen in Roosendaal kwam spontaan een klapstoeltje naar beneden, waardoor het kapje van de koplamp van mijn fiets eraf viel. Hier overgestapt op de Intercity naar Zwolle en vervolgens in Breda weer overgestapt op de stoptrein naar Utrecht Centraal. Om precies 10.00 uur was ik in Culemborg. Molen “De Hoop” stond vandaag stil, maar zou vandaag (zondag) draaien. Eerst naar de Hema om plakband te kopen en het kapje van mijn koplamp goed vast te zetten. Nu naar molen “Johanna” die wel zou draaien volgens de deelnemerslijst, maar stil stond. De molen was wel open. Een likje verf zou hier geen kwaad kunnen. Nu langs de spoorlijn met voortdurend passerende treinen naar Geldermalsen. Beide molens draaiden. Ondertussen kwam de zon beter door. Een prachtig stuk door de mooie natuur van de Betuwe langs de Linge voerde naar molen “De Vlinder”. De jaarlijkse bloesemtocht, met laatst een deelname van 30.000 wandelaars, komt hier ook altijd langs. Na het dorp Enspijk zag ik de molen van Beesd draaien. Een prachtig gezicht, ook vanaf de snelweg A2 te zien. Door een afzetting vanwege draaiende wieken moest ik door de tuin van de buren en over een hek klimmen om goede foto’s van deze molen te kunnen maken. Nu naar de Hellouwse wipmolens waar het draaien wat moeizamer ging en de molens regelmatig stil vielen. Eenzelfde stuk terug naar de poldermolen van Waardenburg en hierna naar “De Blauwe Reiger” in Haaften. Vanaf hier een prachtig stuk over de dijk met uitzicht op de Waal. Als laatste naar de korenmolen van Waardenburg die stil stond. Ondertussen nam de (sluier)bewoling weer toe. Nu over de brug over de Waal naar Zaltbommel waar ik nog een cadeau voor moederdag moest kopen. Vervolgens hier op de trein gestapt (stoptrein naar Breda), in Breda overgestapt op de vertraagde trein naar Roosendaal (omdat er zo nodig vlak hiervoor een trein met nieuwe auto's tergend langzaam door het station kwam rijden), maar gelukkig stond in Roosendaal de Intercity naar Vlissingen nog te wachten, hoewel de reizigers werd verzocht hun overstap te “bespoedigen”. Onderweg zag ik vanuit de trein dat de molen van Rilland ook vandaag niet heeft gedraaid (staat volgens mij al vanaf Open Monumentendag op het noorden), maar de molen van Arnemuiden wel. Begin van de avond was ik weer thuis, terugkijkend op een zeer geslaagde dag met mooi weer, 8 van de 11 molens draaiden onderweg.
Foto's van deze dag zijn te bekijken:
http://www.mijnalbum.nl/Album=6DG7QHOX
Als laatste zijn ook nog twee foto's te bekijken die ik in de laatste week van april heb gemaakt tijdens een week vakantie op de Veluwe.
Marcel Stroo