Vakmanschap in de Zaanse molenbouw

• Bart Hoofs

Afgelopen woensdag werd in Zaandam de documentaire “Vakmanschap in de Zaanse molenbouw” gepresenteerd. De filmers Thys Ockersen en Robert van Alphen maakte een documentaire waarin de kennis van over de molenbouw in de Zaanstreek is vastgelegd. De bouw van het “Jonge Schaap” werd met 163 minuten filmmateriaal vastgelegd.

Het is goed om kennis vast te leggen en over te dragen op jonge (vak)mensen.

Naar mijn idee gebeurt dat op een heel constructieve manier in de Zaanstreek.

Middels de timmerclub voor jongeren bij oliemolen “Het Pink” alwaar diverse jonge molenaars enthousiast zijn geworden zoals Ranko Veuger. Maar ook via kennis overdracht bij de bouw en de bediening van het “Jonge Schaap” waar Simon Jellema de knepen van het vak leerde aan Tim Doeves. Maar er is meer.

Afgelopen zaterdag kwam een leerlinge en stagaire van de restauratieopleiding van “St. Lucas” in Boxtel bij ons op de molen langs. Zij had stage gelopen bij Piet Kempenaar op verfmolen “De Kat” en daar veel geleerd over pigment e.d. (inmiddels ook een flinke figuurlijke klap van de molen opgelopen).

Allen zaken waarmee kennis en vakmanschap wordt overgedragen en de jeugd ook kennis kan maken met het mooie ambacht van molenaar, molenmaker of in de restauratiewereld. Prima werk maar jammer dat er (landelijk) nog weinig aandacht aan is geschonken.

Op deze dag werden inleidingen gehouden door Jos Bazelmans, Leo Endedijk,

Peter Tange die voorzitter is van de provinciale molencommissie Noord-Holland.

Waar deze documentaire te koop is weet ik helaas niet maar mogelijk dat Andre Koopal of Rank Veuger ons verder kunnen helpen?

• Ranko

Hoi Bart e.a.

De documentaire (van in totaal 5 uur!) is, als ik juist geinformeerd ben, voor € 19.50 te koop in de Zaanstreek, in iedergeval op molen Het Jonge Schaap zelf.

De korte discussie-middag met Bazelmans, Endedijk, burgermeester van Womerland/voorzitter Molencommissie, Peter Tange en wethouder van Zaanstad, Hans Luiten was zeer de moeite waard. Ze hielden alle een inleiding waarna er steeds een stukje film werd vertoont. Daarna ging men onder leiding van een dagvoorzitter met elkaar in discussie, met name natuurlijk over het gedachtegoed van de heer Bazelmans. Leuk was dat Bazelmans in zijn inleiding citaten van dit prikbord had geknipt om maar aan te geven aan de aanwezige wat een impact zijn uitspraken hebben gehad. Ook gaf hij aan dat zijn uitspraken soms wel erg uit zijn verband zijn gerukt. Je moet goed luisteren naar zijn betoog, het komt aan er op aan de molens (en het behoud ervan) meer te gaan benaderen als wat het werkelijk is, namelijk historisch zeer belangrijk erfgoed. En niet meer als een werktuig dat vandaag de dag nog net zo moet draaien en onderhouden worden als dat in zijn bloeitijd werd gedaan, zonder enige respect voor de historische bouwmassa die de molen is.

Zoals je wel in mijn stukje kunt lezen, ik kan behoorlijk mee gaan met de heer Bazelmans. Het komt ook erg in de buurt van het gedachtengoed van Frank Terpstra, die daar afgelopen week nog wat over liet horen in het Friesche Dagblad.

Ranko

• Bart Hoofs

Dat er veel molens mee draaiden is prima. Maar dat je door middel van deze middag ook een zinnige beleidsgerichte discussie is ontstaan die zeker zijn weerslag zal hebben op het molenbeleid is waardevol.

Het pas in het verhaal van molenambassadeur waar het vrijw. molenaarschap steeds meer naar toe gaat. Je ziet nu al vaak dat molens die door een dergelijke manier van benadering wordt bemalen er vaak goed bijstaat en veel draagvlak kent in de lokale gemeenschap.

Ik ben benieuwd naar het artikel in het Friese Dagblad.