Uit de mij zo successievelijk ter ore gekomen berichten meen ik te mogen concluderen dat er bij de Kilsdonckse watervluchtmolen wel eens met de gedachte wordt gespeeld om ook eens beide molens via de wateras gekoppeld tegelijk te laten draaien.
Vanuit mijn werktuigbouwkundige achtergrond meen ik dit ten sterkste te moeten afraden.
De windmolen zorgt door de altijd optredende variatie in windkracht en windsnelheid voor een sterk wisselend draaimoment, terwijl daarentegen de watermolen zorgt voor een nagenoeg constant draaimoment. Wanneer nu beide molens via de wateras gekoppeld worden zal er in de wateras een sterk wisselend draaimoment gaan optreden, omdat populair gezegd de ene keer de windmolen de watermolen aandrijft en de andere keer zal de watermolen de windmolen aandrijven.
Door dit sterk wisselend draaimoment (van positief naar nul naar negatief en omgekeerd) zullen de componenten in de gehele overbrenging onder bepaalde omstandigheden het zwaar te verduren krijgen waarbij breuk niet uitgesloten moet worden geacht. Hoewel naar ik meen bijvoorbeeld kammen en staven byzonder zwaar en met extra ruimte zijn uitgevoerd bieden die naar mijn smaak niet genoeg weerstand tegen breuk
In de reguliere werktuigbouw kent men analoge gevallen, waarvan ik er twee zal noemen:
1, Aandrijving van een enkele schroefas door twee verbrandingsmotoren via een gezamenlijke tandwielkast ( Bijvoorbeeld de oude “Zwarte Zee” van Smit Intenationale Sleepdienst). Deze beide motoren hebben elk een wisselend draaimoment en hebben bovendien niet exact hetzelfde toerental. Om dit allemaal glad te strijken is tussen elke motor en de tandwielkast een vloeistofkoppeling aangebracht, die dat bewerkstelligt.
2. Aandrijving van een enkele schroefas door een Bauer-Wach installatie, bestaande uit een triple expansie stoommachine, waarvan de afgewerkte stoom van de lagedrukcylinder nog een stoomturbine aandrijft, die via een tandwielkast eveneens de schroefas aandrijft, Ook hier geheel verschillende draaimomenten van stoommachine en stoomturbine. Daarom ook hier een vloeistofkoppeling tussen stoomturbine en tandwielkast.
Gezien het voorgaande lijkt het me niet verstandig om water- en windmolen gekoppeld tegelijk te laten draaien.
Jaap Dekker