Gedraaid vandaag.

• Windvanger.

Smoi-

Vandaag om 12.30 kwam ik aan op de J-P in Dalen .

De molen stond op W en moest naar het O dus werk aan de winkel .

Vervolgens heb ik er 2 vol voor gedaan maar de wind was zo vlaagerig en ook nog eens variabel toen heb ik er maar 4 half van gemaakt.

Vedder nog flink wat bezoekers rondgeleidt en tegen 17.30 ben ik weer naar mijn woonplaats Bargercompascuum gegaan . de molen ging een end of 50 .

Gr Ricardo Hemme uit Drenthe

• Gerad werkman

Vanavond een drukke avond, eerst met onze zoon naar school over vervolg stage en opleiding, Daarna onze schoondochter ophalen, en dan meehelpen met de voorbereidingen voor de braderie en jaarmarkt die hier morgen wordt gehouden.

Om kwart voor negen nog even gauw naar de Grote Geert, om even vlaggetjes te halen voor de straat te versieren en even de molen te laten draaien.

Ik heb morgen vrij, want we staan ook op de markt. Drie dagen feest, met kermis, en ook de bekende “Lady roos” is aanwezig met haar schietsalon.

Dus Ricardo kom vrijdag of zaterdagaond hier maar eens heen om feest te vieren.

je bent welkom. Groeten Gerad Grote Geert Kantens.

• Jan Hofstra

Dat is nu de beroemde regelmatige oostenwind. Toen ik nog in Friesland zat was het ook altijd al een op en neer wind, zowel in kracht als richting. Door de verhalen in de molenboeken dacht ik altijd dat het wel een plaatselijke uitzondering zou zijn. Nu ik onder het IJ ben afgezakt merk ik dat het dezelfde fluttwind is en ook iedere (oud) molenaar die ik er over spreek vindt dat ook. In het artikel van Nico Jurgens laatst in Molenwereld wordt evenwel die mooie regelmatige oostenwind weer aangehaald. Misschien dat het in Limburg en Brabant anders is, maar het lijkt mij hoog tijd om deze mooie regelmatige wind bij te schrijven in het grote sprookjesboek.

• Mario Collombon

In Brabant is dat echt niet anders. Die ‘regelmatige oostenwind’ waar zelfs molens naar vernoemd worden kan volgens mij inderdaad naar het rijk der fabelen. `s zomers is hij onregelmatig en zwabbert ook nog eens alle kanten op.

's winters is hij wel wat regelmatiger.

groeten Mario

• M. Sijbom

Vandaag ook weer op de Weddermarke geweest, daar de wind uit het O-Zo kwam vond ik dat een reden genoeg om er een ochtend voor vrij te nemen.

Om 9:30 was ik op de molen en binnen een kwartier had ik hem aan de loop, 2 vol en 2 halve. De molen draaide lekker 60 eindjes en begon rustig te malen. Tegen een uur of half elf trok de wind enorm aan en heb ik gezwicht naar 2 halve, de molen heeft tot 12u lekker gemalen en 10 tal bezoekers zijn tussen elf en twaalf nog even in de molen wezen kijken!

Ricardo, op jouw vraag kom ik later nog even terug, weet nog niet hoe ik rond die tijd met werk zit. Je hoort nog van me.

Groet

Marijn

• Andreas de Vos

Toch denk ik dat het de omstandigheden zijn kwa depressies en de ligging daarvan, alsmede de trekrichting van de fronten. Deze dagen is de wind onregelmatig van kracht en richting, van een echte oostenwind kun je ook niet echt spreken, het zwabbert alle kanten op uit richtingen rond oost.

Toch heb ik ook wel meegemaakt dat wind uit oost of Noordoost (vaak nog mooier) echt wel constant was, zelfs gedurende een week tot bijna 2-3 weken. Het kan dus wel degelijk. Heerlijk: thuis komen, niet hoeven kruien, vang los en hobbelen, eind van de avond vang er weer op en klaar. En dat dan een week of langer achter elkaar. Misschien dat het eerder uitzonderlijk dan gewoon is, maar misschien ook dat juist dat bijgedragen heeft tot de mythe van de constante oostenwind.

Groetsels,

Andreas de Vos

• leo middelkoop

Ik heb nooit iets gehad met oostenwind. Ik kreeg, naarmate ik langer met molens draaide, steeds meer de opvatting, dat oostenwind verward is met Noordoostenwind. Die heeft volgens mij veel meer regelmaat, zeker in de winter.

Groet,

Leo

• Meelmuisje

Inderdaad!

Afgelopen dinsdag stonden we in Weesp ook op het oosten te malen met 1 half. Ondanks dat het een zeer gunstige richting is was het ook hier geen mooie regelmatige wind… Misschien zouden ze daar in Dalen eens wat van die hoge bomen moeten gaan kappen die pal naast de molen staan.. Dat scheelt behoorlijk wat zeilslag denk ik zo.

Groetsjes, Thomas Griffioen

• Mario Collombon

Inderdaad, noordoostenwind is meestal wel een stuk constanter dan oostenwind, en dan vooral in de winter. Zoals Andreas ook aangeeft soms wel eens weken achter mekaar, al kan ik me dat niet meer herinneren wanneer dat voor het laatst was.

Constant of niet, oosten- of noordoostenwind het ik in Nuenen het liefst omdat de molen op richtingen tussen noord en oost nog een mooie open biotoop heeft :)

• Rob Simons

Sinds dat het weer wat warmer weer is, vind ik alle winden duidelijk minder constant. Hier hebben veel molens nog het nadeel dat de oostenwind meestal over het dorp komt.

Eind januari hadden we in Borkel eens gemalen op een koud ZO-windje, de molen liep zo tussen de 40 en 70 enden, dus niet heel constant. Maar de zeilvoering was wel rond half, dat is sinds september nog maar één keer voorgekomen op deze molen. Als we tonnen graan hadden gehad, hadden we dat makkelijk kunnen malen. Dus, veel kracht in de wind en geen buien, misschien dat dat er ook wat mee te maken heeft.

Groeten,

Rob