Frans Kroon schreef: “Nu heb ik dinsdag jl met mijn huidige molen (Etersheimerbraakmolen NH) gemalen uit het noordoosten en dat liep zéér regelmatig !! Ik moet wél vermelden dat de wind direct over het Markermeer kwam.”
Marijn Kaufman schreef: "Ik heb dinsdag middag in Willemstad gedraaid, ik kan verzekeren, de molen liep zo mooi !
ik weet nie of mensen de biotoop kennen van deze molen, maar de wind komt dan over het Hollandsdiep waar de molen klem aan staat, de eerst windbelemering is 40 KM veder op, moest zelfs een stellingveld onder de wind draaien, de molen liep constand 60 enden, hij viel niet af, hij ging niks harder, kap bewoog nouwelijks!"
Ik had het er net over met Marc Crins, en we kwamen tot de conclusie dat het misschien wel eens te maken heeft met thermiek. De zon warmt de grond op, de warme lucht boven deze grond stijgt op. Door die verticale luchtstromen worden de horizontale (de wind dus) verstoord en verbroken. Zeker bij half bewolkt weer (zoals gisteren) is dit goed te merken.
Water warmt veel langzamer op dan land, hier ontstaat dus weinig of thermiek boven. Daardoor wordt de wind minder verstoord, en is de wind dus constanter.
Die constante oostenwind/noordoostenwind gaat dus enkel op als het koud weer (vriesweer) is. Aangezien er thans minder dagen met vriesweer zijn, komt die constante wind dus ook minder voor.