Vrijdagmorgen tegen een uur of tien eerste maar eens even aangegaan bij korenmolen de Zwaluw voor een bakje koffie, de molen draaide lekker met twee duikers ervoor. En tegen de middag richting Dalen getrokken waar ik een middag zou meedraaien op de Jan Pol met Ricardo Hemme.
We hebben de molen opgezeild met vier volle zeilen, er hoefde niet gekruid te worden.
(wat is overigens de verleden tijd van kruien?… ik lees ook wel eens dat er niet gekrooien hoeft te worden) Het was een lekker middagje de molen draaide en het weer was op zich ook nog niet al te slecht. Deze middag waren ook Alex Buist en Vincent Mepschen aanwezig. Na sluitingstijd van het museum zijn we tussen vijf en zes even wat gaan eten waarna we zijn gaan afzeilen. We merkten op dat er tijdens het draaien een bordwerveltje afgedraaid was, dus besloten we deze direct maar te vervangen en op plekken waar ooit één had gezeten, deze er ook maar weer op te zetten.
Na het afzeilen hebben we Alex op het station afgezet en zijn wij nog even langs wat molens in de buurt gereden. Ricardo wilde mij graag ook de rondstenen molen, opgetrokken uit Bentheimer steen, te Laar in Duitsland laten zien.
Eenmaal daar aangekomen bleek de molen open te zijn en konden we een kijkje binnenin nemen. Hartelijk werden wij als Müllemeister ontvangen. Men was juist die middag bezig geweest de vang te stellen en meer restauraties aan het doen om in de toekomst weer meer met de molen te kunnen draaien. Na nog met de toekomende molenaars gesproken te hebben en wat kleine tips en trucs te hebben gegeven trokken we langzaam aan weer richting Nederland. Na nog even langs de fraai verlichtte molen te Ane zijn gereden trokken we langzaam aan weer naar Dalen waar we nog even een glaasje cola namen.
Rond half elf 's avonds was ik weer terug in Hoogeveen.
Al met al een interessant, internationaal, molendagje!
Jerry Vondeling