Nog gemalen?

• Stefan Teeling

Vandaag weer eens de trouwe Victor opgezocht, deze keer niet ‘s morgens, maar in de middag, omdat Sjerp rond een uur of elf op de radio was. Dus daarom rond een uur of één aangekomen. Eerst maar wat foto’s gaan maken, omdat ik wat te vroeg was.

Na aankomst van Sjerp, het gevlucht gaan bevrijden en een stukje gaan kruien. Hierna in de kap de nodige takken troep gaan opruimen. Ook zijn er drie nesten ontdekt, waarvan er eentje opgeruimd is. De andere twee zaten niet in de weg, omdat dezen tussen de stormbalk en de windpeluw zitten, in een van de nesten waren zelfs twee jongen aanwezig. Ook gelijk maar een deel van de overring gesmeerd. Vervolgens gaan opzeilen, met twee lange halven. Maar zelfs onbelast had de molen er geen zin in, dus er maar derde lange halve bijgelegd. Nog had de molen geen zin, dus van deze drie lange halven maar drie vol gemaakt. De vijzel in het werk gezet. En de vang gelicht en dat liep wel mooi, tot de vijzel vol zat…. Dus toch maar het vierde zeil (dat noodgedwongen met een hele kluwe touw opgerold op het hekwerk zit, omdat één van de klampen stuk is) maar voorgelegd. En zelfs dit hielp niet, uiteindelijk de vijzel maar weer uit het werk gehaald. Onbelast liep de molen een zo tussen de vijftig en tachtig enden.

De foto's:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/WeerNsOpDeVictor?authkey=Gv1sRgCMjQqryVksytgQE&feat=directlink

Mvg. Stefan Teeling

• Mario Collombon

Dat zeil is zo vastgebonden alsof het nooit meer los mag komen joh…. Je kan `m toch net zo goed gewoon voor nood om de voorzoom gooien, of om het hekwerk als bij een schilderbeurt vaak gedaan wordt? Hebben wij pas ook gedaan in Nuenen bij het vervangen van de klampen. Dan kun je `m ook gewoon makkelijk blijven gebruiken en hoef je niet met 3 volle aan de gang..

• Rob Simons

Helaas kon Borkel niet malen vanwege geen graan. Maar wel leuk gedraaid met rond half. In Lille ook nog gemalen met twee half. En morgen de hele dag.

Groet,

Rob

• Tom Blaak

Vandaag voor de laatste keer gemalen in de maand mei en een gedeelte van de maand juni, ivm met vakantie naar Australie vanaf 25 mei voor 3 weekjes en komend weekend heb ik ook nog eens een trouwerij in Drenthe, In australie zal ik De Lily (http://www.thelily.com.au/) waarschijnlijk ook een paar dagen bezoeken. In deze weken zal mijn collega mulder Piet Lodder onze molen in de gaten houden en zo nu en dan eens laten draaien. Ik hoop 20 juni weer mn eigen molentje binnen te stappen.

Terug naar vandaag. Rond vol gemalen, na 12 zakken gemalen te hebben de steen weer uit t werk en gekort naar 4 halve, daar liep de molen heel de middag best mee.

Groet,

Tom

• leo middelkoop

Een molen met drie volle laten draaien of malen? Is dat niet een beetje riskant: een molen met een kap die in dat geval voortdurend loopt te schurken en kruiwerk, staart en kruipalen mishandelt?

Verontrustend lijkt het mij verder, als een molen met de vijzel aan niet vooruit te branden is en met de vijzel eraf instaat blijkt, 50 tot 80 enden te lopen.

Is het polderpeil dan teveel gedaald voor een (inmiddels te grote) vijzel of de molen te licht voor het werk dat hij wordt geacht te kunnen doen? Of is deze molen slachtoffer van een al te oppervlakkige herstelbeurt en heeft het wiekenkruis een te vlakke schoot? (Een schrale troost: deze molen zou waarlijk niet de eerste zijn!).

En waarom heet een poldermolen in Godsnaam Victor? Dat is de patroon van de korenmolenaars!!! Ofwel: wat doet deze onder maalstenen verpletterde heilige bij een vijzelmolen?

Groet,

Leo

• Robert Van't Geloof

Hoi Ja hoor eindelijk kon de vriendschap ook weer los,

Eerst om 09:40 aangekomen, bijna gelijk kwam justin er ook aan,

En zijn we begonnen eerst de molen te schoon maken, Want de kap is opnieuw met riet gedekt, Zelfs op de steenzolder lag riet, Later kwam de tuinjongen joost ook helpen, En om 12:15 kon de vang gelicht worden, Uit zzo en 4 borden uit, Later z, Na het eten 4 borden erbij, En rond 14:45 1 hogelijntje gelegd, En daar liep ze best mee om 15:30 afgezeild, Daarna naar de fam schouten gefietst met justin, En die liep met 4halfjes, Even later ging justin weer weg naar het station, En ik ben nog even bij Jannick gebleven, Ook hadden we 2halve weg gehaald,

Het was een erg mooie dag, Wat we zagen rond komen,'

Streefkerk ( ging veel nijdig rond voor al de kleine meule)

Ook smorgens was de hoop in oudalblas los in de lege, En smiddags de kooiwijk met4halv,

Ook zag ik de kijck nog draaien met 2 halfjes,

gr robert

• L.v.d.W.W.

Ja zeker,

Vanmorgen gelijk met Rob naar Maasland gereden en daar aangekomen heb ik met andere leerling Peter “De Drie Lelies” gekrooien richting het ZZW. Terwijl Rob (alweer:Z…) een nest ging verwijderen uit de kap hadden Peter en ik de molen ingespannen met 4 volle, maar dat was maar voor korte duur, ongeveer 30 min. Toen ging het veelste gek en werden er 4 halve van gemaakt.

Ik heb de hele molen nog even gezogen, vooral de kap had een beurtje nodig. Even de molen stilgezet en heel de kapvloer veilig gezogen. Dat is daar bepaald geen “Groeneveldse Molen kap”;).

Ik ben nog even een rondje door de polder gelopen, heerlijk! met die molen leuk lopend op de achtergrond.

Ook kwam er nog een man met zijn moeder van 95 jaar! De trappen nemen zag ze niet zitten, dus werden gewoon de luiluiken op de steenzolder geopend, zodat ze de stenen (1 kuipdeel hebben we voor bezoek weggelaten) kon zien.

Om 17.30 heb ik de molen uitgespannen en zijn we weer richting huis gegaan.

Wel nog even bij Groeneveld een dikke bui afgewacht, maar toen het droog bleek te zijn ging het halverwege het fietsen toch nog even leuk regenen:).

Al met al gewoon weer een geslaagde dag!

Gr, Luc

• Gerad werkman

Op zaterdagmorgen ook met de Grote Geert gedraaid. Het is kermis in onze kleine dorp Kantens. Hier komen al jaren de families Folkerts en Drees uit Zwartsluis met hun kermis vermaakzaken. Dus gingen mensen mee van Zwartsluis mee naar de Grote Geert. Ja, de Grote Geert is nu eens anders dan een zweefmolen. Het was heel gezellig, en daar gaat het om.

groeten Gerad Werkman

• Jippe Braaksma

Hallo Leo,

Als het peil teveel gedaald zou zijn dan zou je toch juist zeggen dat de molen er geen moeite mee zou hebben? Dan komt er weinig water in de vijzel lijkt me dus hoeft de molen ook niet zoveel te trekken?

En wat het gevlucht betreft, volgens mij valt dat wel een beetje mee met de schoot van Victor, maar als je het precies wilt weten dan zou je je er meer in moeten verdiepen.

Wat ik wel weet is dat Victor vroeger een zelfzwichter was.

groet,

Jippe

• Meelmuisje

Ja De Onrust liep vandaag best met 4 volle. Later in de middag opgezwicht naar 4 lange halven aangezien ie wel erg vaak hard begon door te lopen. Toch wel wat aanloop ondanks het matige weer. 18 bezoekers! Daarnaast zijn de nieuwe schoren in de grondverf gezet:) Deze worden begin juni eraan gehangen.

Om 4 uur de molen ingehaald en ruim 3000 omw. gemaakt. niet zoveel aangezien het 's ochtends niet zo waaide.. Dit jaar trouwens al dik 80.000 omw. gemaakt. Niet zoveel als je het vergelijkt met 2004:D Toen hadden we in februari 106.000 omw. gemaakt (!!) Nat maandje..

Groetjes, Thomas