molenboek vraag

• gerrit jurgens

hallo molenaars en lezende ik had een vraag over het volgende.

ik ben gisteren in (voor mij ) het rijke bezit gekomen van een molenboek

namelijk het tehoretisch en praktisch molenboek voor ingenieurs aanemers

molenbouwers en verdere bouwkundige . door G.Krook mr.timmerman en molenmaker.

Het handeld hier over een geweldig grote map met zeer gedetailleerde tekeningenover achtkant vijzel-watermolen een grutterij met beneden en bovenwerk achtkentenstaandschepradwatermolen zes en achtkantenzaagmolen

een steenen windkorenmolen benevens een korenwerk door water gedreven .

plus dan het teoretischs kleine boekje waar alles van tekening weer staat opvermeld waar het hoord enwaar en hoe het moet worden op gebouwd .

mijn vraag is nu is dit boek bekend bij jullie en zijn demolenaars die weten of hier nog meer delen van te krijgen zijn bij voorbeeld over standermolens en dergelijke aan verwanten . met vriendelijke groeten bvd gerrit jurgens .

• Henk

Gerrit,

Het oorspronkelijke boek bestaat uit 5 delen.

Er bestaat een herdruk met 5 delen in een band uit 1960 en 1981.

Daar hoort een map met 21 platen in steendruk bij.

Zie:

Nijhof:In Molenbibliografie.

• Jerry Vondeling

En zijn wellicht deze boekjes nog ergens verkrijgbaar. Ik heb wel de map in huis, maar helaas was het theoretische boekje er niet meer bij.

Jerry

• gerrit jurgens

he jerry ik heb in het tehorieboekje gekeken en daar staat het volgendee in

heruitgave 1981 Lykele Jansma,Buitenpost

isbn 90 6272 220 2

druk drukkerij Bandab.v Kollum

afwerking boekbinderij v/h P. Abbringh bv Groningen

mischien kun je via hun nog aan een teorie boekje komen succes

gerrit jurgens

• gerrit jurgens

hartelijke dan henk maar dan weet ik genoeg dan is de serie die ik heb compleeet

wat het is een map met in totaal 21 tekeningen . dus zallen er wel geen van standerdmolens gemaak zijn door de heer g krook .

groeten gerrit jurgens

• Rolf

Die laatste herdrukken werden midden jaren ‘80 voor een paar tientjes verpatst, ik ben ooit eens een exemplaar helemaal in Alkmaar wezen ophalen. Je kijkt er dan een paar keer doorheen … een weinig opwindende tekst uit 1850 maar prachtige tekeningen, dat zeker … en na een tijdje verdwijnt zo’n map voor jaren ergens onderin een kast.

Op deze plaats is het misschien ook interessant om even te vermelden dat de ook in het molencircuit bekende boekhandel / antiquariaat Gysbers & van Loon in mijn woonplaats (Arnhem) deze maand wordt opgeheven, het bedrijf is beëindigd en de inventaris inmiddels overgenomen door een veilinghuis. Vanaf morgen zijn er koopjesdagen voor wat er nog resteert, maar doe geen moeite, de kasten met molenboeken waren vorige week reeds leeg …

• Jan Hofstra

Krook was voor 1850 molenmaker te Den Haag. Het gaat dus eigenlijk ook maar alleen over Zuidhollandse molens van rond die tijd. Wipmolens, standerdmolens, paltrokken en binnenkruiers komt men er dan ook niet in tegen, want die waren volgens Krook al uit de tijd. Niettemin is dit het beste molenboek dat ooit verschenen is. Rolf mag de tekst dan saai vinden, nergens wordt een en ander met zoveel kennis van zaken beschreven. Ik vind het geweldig.

Op kantoor hebben wij een uitgave van De Hollandsche Molen, bestaande uit lichtdrukken van het origineel. Ik zelf heb ooit voor een appel en en ei de facsimile uitgave van Lykele Jansma op de kop getikt.

• Jerry Vondeling

Bedankt!,

Ik zal eens kijken of ik ergens nog zo'n boekje op de kop kan tikken!

Jerry

• Rolf

Saai … laat ik het dan beter zo formuleren : als je je door het wat stroeve 19e eeuwse molentechnische proza heen weet te worstelen kun je hier en daar bijzonder interessante gegevens tegenkomen.

Nog even terugkomend op Gysbers & van Loon … hedenmorgen ben ik daar wat gaan rondstruinen in de opheffingsuitverkoop … alles voor 2 euro per boek … een doolhof van vier etages kamers en gangetjes tjokvol boeken … Voor degenen die enigszins op de hoogte zijn van wat dit antiquariaat zoal te bieden had en voor wie de interesse zich verder uitstrekt dan molenboeken is het absoluut de moeite waard om vandaag of morgen (of volgende week) van deze gelegenheid gebruik te maken.

Ik vond een Handleiding bij de Molentekeningen van Anton Sipman … nu de map zelf nog !