Restauratie Oldambt.

• Rob Hoving

afgelopen woensdag de binnenroede van de molen er uit gehaalt omdat er een rotte plek op zat. nadat ik de roede op de grond beter had bekeken bleek dat de roede (het gedeelte wat anders in de askop zit) heel erg verrot is. dus de molen staat nu met 1 roede. Volgende a,s dinsdag de windpeluw vervangen. want de oude is ook heel erg verrot.

hier een link voor de foto's..

http://www.mijnalbum.nl/Album=VNYNIFEI

Groetjes Rob Hoving.

• M. Sijbom

Hallo Rob,

Mooi project om het molenmakersvak te leren! Wel handig dat je alle gereedschappen daar goed tot je beschikking hebt.

Suc6 met de klus

Groeten

M. Sijbom

de Weddermarke

• leo middelkoop

Ruim een maand geleden was ik in Heiligerlee (voor heel andere dan molenzaken!) maar ben uiteraard wel even gestopt bij dit molentje. Het maakte een nogal verwaarloosde indruk en ik vond het geen reclame voor een molenmakerij.

Heel goed dat hier nu wat gebeurt! Veel succes met het werk.

N.B. Die houten vijzel die naast het molentje ligt, zie je op oudere foto's ook al. Is die ooit gemaakt maar nooit geplaatst? Het leek mij geen gebruikte vijzel.

Groet,

Leo

• Rob Hoving

Hallo.

Die vijzel is gemaakt voor een molen. maar als die vijzel draait dan maakt die een slingerende beweging. omdat die balk waar de schoepen aan zitten ( ben even de naam kwijt) daar is wat in geknapt….en als je de vijzel dan wel plaats slijt die steeds aan in de vijzelbak…hij is ook nooit afgewerkt en ligt nu naast de molen om ook te dienen als een soort reclame bord.

Groetjes Rob Hoving.

• Martin E. van Doornik

Het kan best gebeuren dat er wat onzichtbarte onregelmatigheden in de vijzelbalk kan zitten. Denk maar eens aan het omzagen van een boom, hij valt dan met een dreun op de grond. Is de grond daar oneffen of ligt er een obstakel (een boomstronk of zo), dan krijg je schade binnen in de stam. Hetzelfde is ook overkomen met de vijzel van De Jonge Held bij Leegkerk. Vrij nieuw en de vijzelbalk spontaan gebroken. Zonde van verschrikkelijk veel werk van de molenmakers om bijvoorbeeld de duigen te maken.

Kan Molema de duigen niet op een nieuwe vijzelbalk overzetten?

• Jeffrey

duigen opnieuw gebruiken zou kunnen, maar goed zoals rob al zegt als het als een reclame stuk dient denk ik niet dat ze dat zullen doen.

maar goed betreft oldambt, succes met de roede maken rob :p

een leuk karwei'tje maar dan kan hij er ook weer een fiks aantal jaren tegen aan!

en dat is het belangrijkste!

gr jeffrey

• Harmannus Noot

Tijdens het maken van de vijzel kwam men er achter dat deze een valbreuk had. Hij was bestemd voor De Jonge Held te Leegkerk.

Duigen overzetten! Weet je Martin hoe deze er in zitten? Je krijgt ze er niet heel meer uit.

Harmannus Noot.