Hierbij alvast de foto's:
http://picasaweb.google.nl/robsimons88/MolentochtjeLimburgEnBrabant#
Tekst komt later.
Groeten van een molenaar die wat kilometers heeft afgemalen
Is dat bij meer standerdmolens een probleem: kruipalen die alleen voor de krui- of bezetketting kunnen functioneren, maar voor de roeden onbruikbaar zijn omdat zij daarvoor te ver uit de cirkel staan?
Was eerlijk gezegd stomverbaasd bij het zien van de foto's van de Sint Jan: nooit aan gedacht, maar eigenlijk wel logisch.
De oplossing om de ketting dan te leggen als op de foto lijkt mij niet best: de trekafstand is bijzonder ongunstig. Aparte lange kettingen maken aan andere palen?
Wie weet hier meer over? Ik ken, als ‘westerse’ molenaar, dit probleem niet echt.
Groet,
Leo
Hoi Leo
Dat is bij standerdmolens helemaal geen probleem. Gewoon zoals je zegt een flink lange ketting aanschaffen en dan kun je `m gewoon vastleggen, alleen een aantal kruipalen verder die ongeveer in lijn liggen met het gevlucht……
Degene die `m op deze manier durft vast te leggen snapt volgens mij niet echt waar de roeketting voor bedoeld is….
Verder mooie foto`s, en schitterend dat er nog molens zijn die hun zeilen tot op de draad laten verslijten!
groeten Mario
Toch kwam dat vroeger vaker voor Leo (en nu soms nog). Die ene ketting werkt voor voor en achteruit. Overigens waren er voor de restauratie wél twee kettingen, maar deze zijn vervangen.
En Mario, je gelooft het misschien niet, maar de zeilen van de Zeldenrust zijn 4 jaar oud. Het zijn dan nog wel katoenen zeilen. Er zijn nu nieuwe bruine WK77 zeilen in de maak.
Wel, even wat tekst erbij schrijven.
Vandaag dus een molentochtje gemaakt. Eerst naar Stramproy. De molen van Nijs stond in de steigers. Men had het voegwerk uitgeslepen of uitgehakt. Verder gaat de molen nieuwe roeien krijgen, al vind ik dat de huidige Potroeden er helemaal niet slecht uitzien. Helaas was de molenaar niet thuis, dus toen maar verder gegaan naar de Sint Jan. Deze kastmolen is pas gerestaureerd en staat er weer goed bij. Daar ook even gegeten.
Dan naar Molenbeersel, maar ook bij de Keijersmolen was alles rustig. Later vernomen dat de molenaar op vakantie was. Molen staat er wel goed onderhouden bij.
Toen door naar Tungelroy, ook deze molen stond in de steigers.
Daarna verder naar Swartbroek, hier stonden de deuren open, dus even binnen gekeken in deze achtkante molen afkomstig uit Vlaardingen. Mooie molen, maalt ook nog veel. Een schilderbeurt is echter niet overbodig. Boven de ingang hangt prachtig houtsnijwerk.
Toen verder door naar de werkplaats van molenmaker Adriaens.
Van de heer George Adriaens mocht ik de hele werkplaats op m'n gemak bekijken. Was vanalles te zien, zoals de kruivloer met kuip en neuten, gangwerk, roeden van de molen te Tholen; de korte spruit voor Borkel & Schaft; het molentje van Keldonk dat wacht op betere tijden, … Toen nog even koffie gedronken met de heer Adriaens. Deze man is een levende geschiedenisboek. Hij vertelde wat over waar hij zoal gewerkt had; ook nu is hij nog bijna dagelijks bezig. Hij liet trots een schaalmodel van de molen te Swartbroek zien, twee meter hoog, tot in de fijnste details afgewerkt en met draaiend binnenwerk!! Ook is hij bezig aan een schaalmodel van de Kilsdonkse molen. Na al dit moois aangescouwd te hebben, weer verder gegaan.
Ik had er hoop op dat er in Budel nog wel een molen draaide, en inderdaad was dit het geval. Molen Zeldenrust van Edie Kees draaide met twee half. Even later viel de molen van de gang, al snel werd ze weer op de wind gezet. Zulke zeilen als deze molen nog heeft zie je nog maar weinig; maar de nieuwe zijn in de maak zoals ik al zei (door zeilmaker Marc Crins te Swalmen). Het zal wel even wennen worden dat deze molen na 45 jaar met witte zeilen, nu bruine zeilen krijgt.
Verder zijn deze twee mooie molens op een steenworp van elkaar goed onderhouden en draaien ze veel. Ik zet er nog enkele foto's bij van enkele dagen geleden.
Groeten,
Rob
Het is bij Edie Kees ook bittere noodzaak alles tot de draad te verslijten.
Kees is een groot molenliefhebber maar moet met zijn kleindiervoederzaak wel een gezin met kinderen onderhouden. Investeren in de zaak en molen.
De gemeente Budel doet weinig tot niks voor de particuliere moleneigenaren.
Men overweegt een stichtingsvorm maar dat is niet gemakkelijk.
Als je er komt komen altijd de molenboeken ter tafel. Kees reisde voorheen heel wat af met zijn vader of met neef Johan. Ze gingen veel op molentocht.
Nu er een gezin is wordt er veel minder molens bezocht.
Het aantal vrijgezel molenaars is trouwens als ik dat zo zie flink aan het afnemen.
Dat zie je ook vaak aan het aantal omwentelingen ;-)
vrijdag een mooi molentochtje gemaakt in Overijssel , onderweg de molens in IJlst , joure , Langweer , Heerenveen en De Blesse gezien .eenmaal in Overijssel aangekomen begonnen bij De Passiebloem in Zwolle na deze even uitwendig te hebben bekeken maar weer gauw de auto in ivm onweer toen door richting De Windesheimer Molen stond stil en dus doorgereden richting Wijhe en Olst ook deze 2 stonden stil toen naar Deventer maar hier waren we aan de andere kant van dit plaatsje en dus hebben we De Bolwerksmolen voor een andere keer bewaard toen door richting Lettele waar molen De Leeuw (ook) stilstond, toen richting Rijssen ,De Pelmolen was open en dus deze van binnen bekeken ,toen door richting Almelo met korenmolen De Hoop ook even gestopt en door richting Usselo met Standerdmolen Wissink Mol of zoiets toen weer huiswaarts in Fryslan bij de paaltjasker in Wyckel en de molens in Woudsend langsgereden tegen 19.00 weer thuis
zaterdag nog even op molen it Lam in Woudsend geweest en later nog even op De Rat beide molens draaiden voor de Prins.
groet teake.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?