Officiele opening Slagdijkster Molen

• De malende molenaar

Vandaag, zaterdag 23 mei 2009 werd de Slagdijkster molen officieel in gebruik genomen. Na een toespraak van Lodewijk Zwierstra, voorzitter van de Frysle Mole, verrichtte mevr. Tine van Zuiden- de Swart, de officiële openingshandeling d.m.v. het lichten van de vang. (Mevr. van Zuiden - de Swart is dochter van de voorlaatste molenaar van De "Slagdykster)

Talloze aanwezigen (genodigden en belangstellenden) aanschouwden als bij een wonder dat het gevlucht meteen daarna in beweging kwam en een sierlijke ronde maakte. Dit ondanks het toaal ontbreken van enige wind ;-)

Na afloop was er nog een bijzonder gezellig samenzijn in restaurant De Molen nabij de Vrouwbuurtser Molen. Hier werd in een dankwoord stilgestaan bij de historie van de restauratie als geheel en de onontbeerlijke steun daarbij van Rijk, Provincie, gemeente en diverse sponsoren.

Tot slot werd een aandenken aan deze feestelijke gebeurtenis uitgereikt aan mevr. van Zuiden- de Swart; molenaar Mient van der Velde; Molenmakers Anne & Kees en aan molenmakersbedrijf Kolthoff zelf. Ook kreeg de molenaar nog een geschenk namens vereniging “de Hollandse Molen” en dat zal een mooi plaatsje krijgen in de molen.

De completering van de molen is niet alleen een mijlpaal voor de molen zelf; het totale gebiedsbeeld met in de directe nabijheid de “Froubuurster” en de “Balkendster” is werkelijk een plaatje geworden waar menigeen weer met plezier van kan komen genieten!

Van totaal ingegroeide en verloederde molenromp waar geen mens meer naar omkeek en die gebruikt werd als speelplek voor de lokale jeugd is deze molen als “polderparel” te voorschijn gekomen uit de “schulp” waarin hij jarenlang verborgen was.

Hulde aan het bestuur van Stichting De Fryske Mole!

• Sjerp de Jong

Ja een leuke bijeenkomst, ondanks het compleet onbreken van de wind. Het is mooie aanwinst en dat er nu de stomp sinds 1931 toch weer een werkende molen is geworden.Als er ook weer een elfstedentocht op schaatsen komt dan staat deze aan de route! Net als de andere twee genoemde molens.

• Sjerp de Jong

foto vlak voor de opening: molenaars en mevr Van Zuiden staan te wachten op het moment van de opening.

• Sjerp de Jong

foto op

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumedit&key=8EQOQ6AO

• Stefan Boumans

In http://www.mijnalbum.nl/Album=8EQOQ6AO vind je de volgende foto:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CWEMUO7R.jpg

• Lolke Rang

Ik ben wel benieuwd of de voorzitter van het Gild Fryske Mounders ook nog het woord heeft gevoerd. Die had gezien zijn rol in de voorgeschiedenis vast ook wel een paar ‘interessante’ opmerkingen kunnen maken op deze feestelijke bijeenkomst!

• De malende molenaar

Zoals ik al vermeldde; het was een gezellige bijeenkomst met veel blije gezichten; ik snap dan ook niet Lolke wat je met je opmerking bedoelt of wilt bereiken?

Communiceer a.u.b. direct. Het standpunt van Frank Terpstra is mij zeer goed bekend en is in dit geval gewoon niet toepasselijk. De molen is nu eenmaal klaar en draaivaardig! Frank refereert regelmatig en m.i. in een heel ander verband aan de molens in Oude Leije en Achlum. Dat is zijn goed recht!

Frank leest deze rubriek frequent (dotkommer) en hij is vlgs mij zeer goed in staat te beoordelen wanneer en hoe hij wil pleiten voor het behoud van cultuurhistorie. Volgens mij doet hij dat ook op persoonlijke titel en niet in zijn hoedanigheid als voorzitter van “it Gild”.

Deze mededeling heb ik alleen maar op het prikbord geplaatst om hem te delen met alle molenvrienden in Nederland en daarbuiten en niet om een discussie uit te lokken. Hij is dan ook integraal overgenomen door “molengek” Gerben Winia op website “de Utskoat” en daar ben ik trots op! Het was “hoe dan ook” een gedenkwaardige en vermeldenswaardige gebeurtenis!

Cees Foppele

• Lolke Rang

'Frank leest deze rubriek frequent (dotkommer) en hij is vlgs mij zeer goed in staat te beoordelen wanneer en hoe hij wil pleiten voor het behoud van cultuurhistorie. Volgens mij doet hij dat ook op persoonlijke titel en niet in zijn hoedanigheid als voorzitter van “it Gild”.'

Beste Cees, het feit dat dat laatste nu juist zeer beslist niet zo is, is voor mij de voornaamste reden geweest om mijn, toegegeven, wat zure opmerking te maken. Iedere keer als Frank de media haalt of opzoekt met zijn bekende standpunten, wordt met nadruk vermeld dat hij voorzitter van het Gild is. En de meest duidelijke manifestatie van dit gebruik van zijn functie is wel de huidige homepagina van de site van het Gild op www.molenaarworden.nl

Ik vraag me al enige tijd af wat de Friese vrijwillig molenaars ervan vinden dat mede uit hun naam o.a. de completering van de Slagdijkster en de Achlumer publiekelijk als cultureel vandalisme werd/wordt betiteld! Vandaar mijn sarcastische vraag; ik mag aannemen dat het Gild ook bij de opening vertegenwoordigd was en het was niet vergezocht om aan te nemen dat er ook namens het Gild gelukwensen werden aangeboden. Het is duidelijk dat Frank niet de aangewezen persoon was om dat te doen: het enkele feit dat de molen nu klaar en draaivaardig is zal niets wezenlijks aan zijn mening, en zijn bovengenoemde kwalificatie van deze completering, veranderd hebben. Ook al is het nu feest, je kunt niet net doen alsof er niets gebeurd is: het is gewoon een ‘hard feit’ dat Frank dit feest absoluut niet wilde!

Kortom, het zou nu inderdaad maar eens openlijk en onomwonden door het Gild duidelijk gemaakt moeten worden dat Frank zijn standpunten volledig op persoonlijke titel verkondigt en dat veel, misschien wel de meeste, leden van het Gild het, in ieder geval in deze zaak, principieel met hem oneens zijn!

Is dit direct genoeg? Trouwens, als je Franks en mijn oude wederzijdse discussiebijdragen op het prikbord terugleest, kun je mij evenmin als hem een gebrek aan directheid in de communicatie verwijten. Mijn excuses voor het feit dat ik jouw feestelijk bedoelde bijdrage heb ‘misbruikt’ voor een inderdaad niet zo leuke discussie, maar ik had het gevoel dat ik hier wel op moest wijzen.

Laat het bovenstaande overigens niet het volgende overschaduwen: ik heb decennia naar dit moment uitgekeken, ik deel jullie blijdschap volledig en wil hierbij graag mijn welgemeende dank, complimenten en gelukwensen aanbieden aan allen die deze geweldige prestatie, en dezelfde in Achlum, mogelijk hebben willen maken en ook mogelijk hebben gemaakt.