Nog gedraait vandaag?

• Justin vd Heuvel

Daar sta je dan.

Het vangtouw in je handen,

de wind door je haren.

Voor het eerst helemaal zelf op m'n nieuwe stekkie.

Vrijdag 22 mei was het zo ver. Voor het eerst mocht ik helemaal zelf draaien met De Vriendschap in Bleskensgraaf. Het is de bedoeling dat ik om de week ga draaien, afwisselend met Robert. Rond 10 uur ingespannen met twee schuine op de buitenroe. Waarom op de buitenroe vraag je je af? De borden zitten vast met ijzeren plaatjes in de roe en wervels aan de voorkant. Vorige week kwam zo'n plaatje naar beneden en daarom heeft eigenaar Jan Dorresteijn de borden er uit laten halen om de plaatjes te vervangen. Aad Schouten gaat dit klusje voor ons opknappen. De binnenroe volgt later. De zeilen dus op de buitenroe omdat die de trekkracht verloren had door het ontbreken van de borden.

Er stond een vlagerige wind uit westelijke richting. Op een gegeven moment ging het wat te lekker. Gezwicht naar twee hoge lijnen. Ook op Streefkerk werd gedraait. De Liefde kachelde lekker door. 's Middags gingen ook het 8kant en de kleine los. Dat ging weer ouderwets hard!

Na het middageten iets ruimend gezet en twee stormlappen erbij gedaan omdat buiten de vlagen er niet veel gang meer over bleef. Het was stralend weer. Veel zon en stapelwolken. Wel grappig dat die wolken in een bepaald patroon lagen.

De wolken lagen achter elkaar in rijtjes, met telkens een stuk blauw er tussen. Nog nooit gezien! Weet iemand hoe dit heet, wat het is???

Om half 4 gaan uitspannen. Keurig iets komend weggezet. Op de terugweg draaiden De Kerkmolen met twee halfjes, 8kant van Groot-Ammers met de lege. Zo ook in Goudriaan ging het stevig zonder zeilen. De Westermolen had zeil voor en liep ook lekker door. De teller van De Vriendschap staat ondertussen op 43000, dus de 100000 halen we misschien nog wel.

Bezoek is welkom op zaterdag.

Justin vd Heuvel

• Rob Simons

De Sint Antonius Abt heeft vandaag van 11 tot half 5 gedraaid. Pas na vieren viel hij af en toe stil, maar verder niet. Wel was de wind breed en ongelijk. Zeilvoering: rond in de top. Verder vrijwel constant bezoek gehad en lekker weer, dus een geslaagde dag.

Volgende week draait de molen op zondag i.p.v. zaterdag vanwege de Pinksterrit (koetsentocht met authentieke rijtuigen).

Groeten,

Rob

• L.v.d.W.W.

Justin,

Ik denk dat je die wolkenstraten bedoeld. Die hadden wij vrijdag ook.

Gr, Luc, die misschien later nog wel wat over vandaag uitbrengt

• Bart Hoofs

Gistermiddag in Hilvarenbeek de molen nog los gehad. Op Noord-West liep die lekker. Vanmorgen waren de collega's begonnen op Zuid / Zuid-Oost en rogge gaan malen. Met rond in de top kon er nog gemalen worden. Zo rond 18.30 uur de molen afgezeild.

• Martijn Scholtens

Vandaag rond kwart voor 1 op de Grote Geert er was totaal geen wind toch maar geprobeerd te draaien ook veel gekruid ZW naar NO,ZO en weer naar O toen nam de wind iets toe en draaide ongeveer 40 enden ook redelijk wat bezoek gehad.De molen om 16 uur overhek stil gezet omdat Gerad meel moest wegbrengen naar de Wilhelmina.Toen nog even op de Fiets naar de Eva geweest die stond nog te draaien tot 17 daar ff afgezeild.

Vrijdag ben ik naar de Jonge Hendrik geweest in Den Andel die al om half 10 draaide tot 16 uur de molen liep de heledag zeer best tot 85 enden:)

Jonge Hendrik http://picasaweb.google.nl/martijnscholtens78/DeJongeHendrik#

Grote Geert http://picasaweb.google.nl/martijnscholtens78/GroteGeertKantens#

Gr Martijn

• Meelmuisje

Nee vandaag niet gedraaid of gemalen..

Wind zwabberde echt werkelijk uit alle hoeken. Toen ik zeilles gaf stonden de windturbines van Almere eerst op Oost later Zuid en toen ik op Bertha was was de wind west en later weer zuid-oost! Op de terugweg naar mijn huis zag ik in de verte de windturbines op het noorden draaien:D.. Misschien als ie opgezeild was dat ie wel rond zou komen.. Maar ik denk toch eerder dat het kruirad dan meer omwentelingen zou maken. Gewoon laten staan dus! Wel wat bezoek gehad. Verder was het ook erg druk op het water! Mooi weer:) Daarnaast nog even even een bezem door de maalzolder gehaald.

Groetjes , Thomas

• leo middelkoop

Tja, die windvang uit sommige hoeken…… Om jaloers op te worden.

Met name van De Jonge Hendrik een zeer leerzame serie foto's. Mijn complimenten!

Groet,

Leo

• L.v.d.W.W.

Op Groeneveld vanmorgen om 9 uur weer begonnen met de volle op het ZO. begon normaal te lopen.

om een uur of 11 hadden we de witte zomerzeilen weer voorgehangen, oftewel, de duopenottie is weer uit de kast!

Toen Rob even iets voor het waterschap moest doen heeft leerling Peter alle zeilvoeringen even doorgenomen. Hierna dus gelijk de witte zeilen voorgehangen.

Toen de zeewind inkwam de molen W gezet en toen deed ie het weer even. Tegen de avond nog op het N gedraait, maar toen de wind weer naar het ZO wilde gaan hebben we maar snel afgezeild.

Ik heb ook nog een filmpje in elkaar gezet, maar ik moet nog even kijken hoe ik die op internet ga zetten, youtube.nl werkt namelijk niet mee.

Het was weer eens een dag met heerlijk weer, en net genoeg wind.

Gr, Luc

• Rob Pols

We begonnen en eindigden met De Wippersmolen in Maassluis op het zuidoosten en aanvankelijk wilde 't Wippie nog redelijk lopen ook, maar na een uurtje begon het gekwakkel. Dat de molen überhaupt vooruit kwam is al een wonder door de muur van bomen en andere begroeiing op die hoek (het onvolprezen Wipperspark).

Tussendoor had ik Rob (van Zijll) nog even aan de telefoon en die had het over een zeewindje aan de kust (ook de grote windturbine bij Westerlee was al naar het noordwesten omgegaan, evenals de turbines langs de Nieuwe Waterweg), maar die haalde Maassluis niet. Af en toe stak er een klein zuchtje wind op en dan maakte het wiekenkruis een paar slagen, maar het was meer stilstaan dan draaien. Op een bepaald moment liep het kruis achteruit (hoera). Om iets over vijven hadden we er schoon genoeg van (ook De Hoop aan de Zuiddijk kwam niet vooruit) en zeilden de molen af. De middag eindigde nogal betrokken, maar het bleef aangenaam warm.

Het Trio Bar-Hen-Pol is gisteren op avontuur in Oost-Brabant geweest.

Meer daarover aankomende week!

Groeten, Rob P.

• Justin vd Heuvel

idd Luc, die bedoelde ik!