dagje uit

  • Ruud Bax

    Vandaag een dagje uit geweest richting de Alblasserwaard, maar de eerste molen die ik aandeed was de Rode Leeuw in Gouda. Deze molen schijnt al twee jaar in restauratie te zijn maar er gebeurt helaas helemaal niets. Na eerst een bakje gedaan met de molenaar W v d A de molen uitvoerig bekeken wat mijn op viel was het dubbele spoorwiel. voor de rest toch een indrukwekkende molen.

    Naar door de krimperderwaard gereden te hebben bij Ammerstol de pont gepakt naar de alblasserwaard gepakt en bij Groot Ammers een foto gemaakt van de gerestaureerde Graaflandse molen, mmar aan de Ammerse ka was geen éé'n molen los. Maar in de verte draaide de Westermolen van Langerak en de Goudriaanse molen, even een praatje gemaakt met de molenaat Johan Barten, en die liet zijn modelmolen zien met wel een vijzel van 3 meter.

    Toen verder gereden naar Gorinchem de Oostermolen stond stil maar de Westermolen stond rondvol ik ben er aangegaan en had geluk Molenaar Theo de Rooij was jarig, dus er was koffie met gebak. na afscheid genomen te hebben, benik naar de korenmolen De Hoop gereden want daar draait voorlopig Wim Meerkerk zolang zijn eigen molen in restauratie is, De molen uitgebreid bekeken ik moet zeggen het is jammer dat met die molen zo weinig word gemalen.

    Voor de foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=HXQZUJ8O

    vr. gr. Ruud Bax

  • Robert Van't Geloof

    Ha Die Ruud,Grappig was dat Nico van dam dacht dat hij jou op de pond zag staan, Ik zei Het zou Ruud best kunnen zijn, Want er was niet veel wind voor waterpezers,Dus Nico had het dus goed gezien,

    Maar ja niet erg veel wind helaas, Maar weer wel mooi fotoweer,

    Groetjes Robert,

  • Bart Hoofs

    Dat doet me denken aan oude tijden. Dat was in de tijd dat Camiel Damen nog alles per fiets of per trein deed vanuit Waalwijk. Door de week malen bij Hans Titulaer in Nijmegen en dan zakken graan meenemen in de trein om in Gorkum te malen. Vanuit Waalwijk de zakken weer mee in de trein naar Gorkum.

    Daar in het tempo van de heer Damen malen dus kwartiertje plezier…

    Het was ook altijd een boeiend schouwspel te zien wie harder draaide: Karel Streumer op de Nooit-Volmaakt of Camiel op de Hoop. De Hoop draaide toen vele dagen per week.

    Op de terugweg met de fiets werd er dan altijd aangelegd bij de veel draaiende Zandwijkse wip alwaar en illuster gezelschap in het maalderijtje zat.

    Dan kon het ooit wel laat worden en werd er wel eens een veerpont gemist…

    De tijden van vrijgezelle mulders in het Altena zijn voorbij. Ook Mister Zawik is zijn wilde molenharen kwijt geraakt lijkt het…

  • Margreet

    Nu ik geen molenaarsleerling meer ben durf ik bijna geen intelligente vragen meer te stellen, maar waarvoor dient dat dubbel spoorwiel? Het is echt zo'n vraag die mensen met een overmaat aan technisch inzicht me op de wentelaszolder stellen: “Zit er dan ook een versnelling of vertraging in tegen dat spaken?”…“ Nou, ja, de vertraging is dat je een stukje zeil oprolt zwichten noemen molenaars dat…”

    Maar is zo'n dubbel spoorwiel daarvoor? Groet,Margreet

  • Martin E. van Doornik

    Het lijkt wel erop dat twee spoorwielen tegen elkaar zijn gemonteerd. Ik zie twee velgen, ieder met eigen kruisarmen en de steek is verschillend. De bovenste gang kammen drijft een klein bonkelaar linksboven aan. Maar welke functie? Kan Willem er meer over zeggen?

    Overigens, De Eendracht in Alphen a/d Rijn heeft ook een dubbel spoorwiel, dat volgens de molendatabase uniek is.

  • Peter van Kuik

    Is het de motoraandrijving is die erop gekomen is toen in de toenmalige hinderwet is opgenomen dat de molen nog maar 2 uur per dag op de wind mocht werken ivm geluidsbelasting van de buren?

    Ik heb mij altijd stiekum afgevraagd of de fokwieken daar niet erg toe bij hebben gedragen. Zo'n molen in de stad is met Bussels denk ik beter af.

  • Ruud Bax

    Na de restauratie krijgt de molen weer oud hollands,

    vr. gr. Ruud Bax

  • Willem Roose

    Beste lezers,

    Vanwege de AKG-vergadering in Zeeland en een nachtelijke radio-uitzending, kan ik nu pas reageren. Bij deze:

    Dubbel spoorwiel:

    Bij de restauratie in 1985 is een haaks tandwiel in de ‘normale’ (en op dat moment enige) kammen van het spoorwiel geplaatst. De horizontale as dreef (en drijft in principe nog steeds) een mengketel en een wals aan. Omdat dit wiel in de praktijk alleen met langdurig zwaar geweld uit z'n werk te zetten was, gebeurde dit niet bij zowel mij als mijn voorganger. Het wiel draaide dus altijd mee, hetgeen zware slijtage op de kammen veroorzaakte; de flanken van de kammen werden rond, waardoor diepe ronde ‘beten’ op de staven van de steenschijven ontstonden.

    Medio jaren ‘90 waren de kammen te ver versleten, waardoor er iets moest gebeuren. Persoonlijk had ik wel genoegen genomen met nieuwe spoorwielkammen, nieuwe staven in de steenschijven en een verticaal rad dat gemakkelijk via een hendel in en uit z’n werk gezet kon worden. Op aandringen van Paul Groen is destijds het spoorwiel ca. 20 cm gezakt en voorzien van nieuwe kammen (en de steenschijven van nieuwe staven) en daarop een tweede tandkrans (met een hele andere kamvorm) voor de aandrijving van de genoemde horizontale as.

    Achteraf ben ik erg blij met deze beslissing, want door 6 V-snaren rond de poelie van de mengketel te plaatsen naar een motor op de luizolder kan zodoende het hele gangwerk motorisch worden aangedreven, mits 6 kammen uit het bovenwiel worden genomen. Ik heb daar veel plezier van gehad toen de molen in 1999/2000 maandenlang niet kon draaien vanwege de vernieuwing van de potdekselkap en tussen juni 2002 en maart 2004 tijdens het befaamde ‘milieuwetdebacle’ (dat in principe overigens nog steeds niet ten einde is).

    Fokken versus Van Bussel versus Oud-Hollands:

    Voor een productiemolen heb ik fokken met remkleppen altijd een ideaal systeem gevonden: veel trekkracht voor een traag draaiende molen (vanwege een overbrengingsverhouding van 1 op ruim 7); Van Bussel heb ik altijd niet - of iig geval veel minder - geschikt gevonden: Het is een systeem voor snel draaiende molens en dus m.i. niet erg geschikt voor een molen als De Roode Leeuw. Nu het ‘productiemalen’ afgelopen is en de fokken versleten zijn, opteer ik - zoals Ruud al aangaf - voor Oud-Hollandse ophekking; mits een vrij breed bord met een flinke opstand. Daarnaast is de zeeg altijd vrij vlak gehouden om zeilslag door de fokken te voorkomen; de wiggetjes van de heklatten bevinden zich aan de ‘'achterkant’. Nu er weer Oud-Hollands tuig komt, kan de zeeg dieper worden gemaakt. De praktijk zal het uitwijzen, maar de trekkracht t.o.v. de fokken zou m.i. wel eens nauwelijks minder kunnen zijn (en al blijkt die trekkracht minder, wat dan nog?…)

    Groet,

    Willem

  • Rolf

    Deze beschouwing en bovenstaande foto's bestudeerd hebbende wil ik u bijgaande foto niet onthouden …

    www.mijnalbum.nl/Album=F4BPEEVN

    … ook een soort van dubbel wiel, maar dan anders. Curieus, inderdaad, en er lijkt me geen drank in het spel. Foto is afkomstig uit ‘The Windmill’ van R J de Little, dat ik een dezer dagen in de opheffingsuitverkoop bij Gysbers & van Loon had aangetroffen.

    Het boek dateert uit 1972 en bevat tal van foto's van Engelse molens in vergaande staat van verval … hopelijk is er inmiddels wat van opgeknapt.

  • Martin E. van Doornik

    Als de foto van de dubbele gang kammen op het bovenwiel en op de conische bonkelaar volgens het bijschrift in Madingley is genomen, dan ken ik deze molen.

    Onderstaande foto heb ik op 3 juli 1984 gemaakt tijdens mijn molenfietsvakantie door Engeland. Een zogenaamde “postmill with roundhouse”, waarbij het parapludak aan de kast vast zit en dus meekruit.

    Deze standerdmolen is inmiddels gerestaureerd, wat ik op een satellietbeeld van Google Maps goed kan zien (enkele km's ten westen van de prachtige universiteitsstad Cambridge). Rode kap en witte wieken. Te vinden net boven de weg St. Neots Road (A 1303).