noodweer boven de weard

• Addy

was nog wakker toen het nood weer begon zware slagregen en windstoten en onweer.wolgens een weerstation op een paar kilometer van de kerkmolen vandaan gaf aan een neerslag intensiteit van 40.00 mm/h aan.even later zakte het terug naar 26 mm/h effe in een paar minute tijd 10 mm gevallen hoeveel er nog gaat vallen ik heb geen idee,in ieder geval genoeg voor de gemalen en de poldermolens in de alblasserwaard groeten van een molenaar die zijn bed weer gaat opzoeken

• Rob Pols

Ik ben rond een uur of vier vannacht ook uit bed geweest omdat ik geen oog dichtdeed door de hevige buien. De ene was nog niet geweest of de volgende kondigde zich al luidkeels aan. Ik heb om iets over vieren eens in de huiskamer naar buiten staan kijken naar de zeer hevige onweersbui die toen overtrok. Het aantal ontladingen was gigantisch (ik telde er soms drie-vier per tien seconden). Het leek wel of er een grote gloeilamp steeds aan en uit knipperde. De intensiteit van de donderslagen viel wél erg mee, het was meer flits dan donder hier. Toch was het angstaanjagend om te zien, zeker met die enorme windstoten die in de bui meekwamen. Grote, hoge bomen gingen heen en weer als knipmessen. De neerslag bestond uit regen en in een eerdere bui rond 12.15 uur zaten ook grote hagelstenen, maar niet die van 5 cm doorsnee zoals elders is gevallen.

De schade is wel behoorlijk in de buurt; overal afgebroken boomtakken en soms zijn hele bomen omgevallen. Het was één van de aller heftigste onweersbuien die ik heb gezien, ook gezien het tempo waarmee ze elkaar opvolgden.

Groeten, Rob (Vlaardingen, Z-H)

• Mario Collombon

Ik zit met dit soort buien toch altijd weer te hopen dat er een paar populieren omgaan rond de molen :D maar helaas blijven juist die altijd staan.

Normaal gesproken moet er veel gebeuren wil ik 's nachts wakker worden, maar vannacht tegen half 5 werd ik er toch wel wakker van zoals het tekeer ging.

• Ruud van den Aakster

Als populieren een beetje bejaard beginnen te worden gaan ze met dit weer takken strooien.

Dan is meestal het eind in zicht :-))

• Andreas de Vos

Ik heb toch meer de indruk dat populieren met een beetje wind altijd met takken strooien, vooral als er blad aan zit zijn ze daar heel bedreven in. En takken strooien betekent minder wind vangen waardoor ze blijven staan, zelfs al zijn ze dik 50 jaar…

Overigens, ik heb vrienden in Engeland en kennissen van hun verderop in het dorp hebben een grote populier (Zwarte populier dacht ik) waarbij op een windstille dag plots een joekel van een tak (diameter toch al gauw rond de 30 cm) spontaan omlaag viel… Gelukkig zat er niemand onder.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Ruud van den Aakster

Ik begrijp uit een stukje in het plaatselijke sufferdje dat er een idee is om van de stadskwekerij een park te maken.

Is het een idee om daar meteen op in te haken en die takkenstrooiers naast jouw molen gelijk mee te “herontwikkelen ” ?

Het is de kans van je leven en voor de Eendracht.

• Jacob Dekker

Ik heb me ooit wel eens laten vertellen, dat populieren veel last hebben van zg “valse oksels”, dwz dat niet alle zijtakken vast “verankerd” zijn in de boom zelf, maar er als het ware los-vast tegenaan zitten, waardoor die takken erg makkelijk afbreken bij wind. Misschien kan een bomendeskundige hier iets duidelijker over zijn.

jAAp