buitje?!

• D' Orangemulder

NOU, nou nou, wat een honden weer, en een geflits niet normaal

en vooraf de bui een berg met wind, en slag regen, zelden heb ik het zo meegemaakt.

Ik moet om half 5 naar me werk, ik hoop dat het dan minder is, want hier gaat marijntje niet door op zijn scooter.

en voor ik naar me werk ga, even langs me molentjes, is niet zo ver om rijden gelukkig, maar even kijken of alles goed vast staat nog, ik denk dat er wel windkracht 7 of erger stond.

Maar ondertusseen wel een pracht om te zien;)

Groeten Marijn

• Martin E. van Doornik

Hier aan de Groninger waddenkust viel het reuze mee. Vanmorgen vroeg heeft het geonweerd met flitslichten door het gordijn van onze slaapkamer, waardoor ik wakker werd. De tuin en de straat voor het huis kletsnat. Nu schijnt de zon. Met klompen aan m'n voeten de kippen gevoerd. Ik zag op het journaal dat vooral de Randstad het meest te verduren kreeg. Maar in de Groninger Veenkoloniën was er melding van hagelstenen van 5 tot 10 cm doorsnee en een blikseminslag in een huis in Wildervank. In plaatsen als Winschoten, Steendam en Delfzijl kon de riolering het water met moeite verwerken (bron: TV Noord).

• M. Sijbom

Nou Martin ik kan bevestigen dat het hier enorm gehageld en gehoosd heeft. De riolering stroomde over en vanmorgen zag ik dat mijn wekkerradio het niet meer deed en kwam tot de conclusie dat de aardleks omgeslagen waren.

Heftig noodweer dus, maar had ook wel weer wat romantisch.

Groet

Marijn

Stadskanaal

• Meelmuisje

Ook hier kwam het vannacht meerdere malen met bakken uit de hemel…. Qua onweer leek het net op Italië toen ik daar op vakantie was!

Verder zijn hier wel wat takken afgebroken en is het erg nat overal. Daarnaast had me stiefpa het helemaal zwaar vannacht aangezien ie nachtdienst had! Hij werkt op schiphol en zowat alle vluchten waren gestaakt! Daarnaast is de auto die ook op schiphol stond ook lekker getrofffen door zware hagel.. zo zitten er nu allemaal pitten in de moterkap & dak! En dat terwijl we die auto pas 2 weken hebben:(

Groetjes, Thomas

• Martijn Scholtens

Hier ging het vannacht ook goed tekeer het begon rond 4 uur toen begon het hard te regenen en te waaien en ook steeds meer bliksem en donder.Een paar honderd meter van mijn huis is een boom getroffen door de bliksem en dat was een harde knal! tegen 06:00 uur was het afgelopen en trok het weg.Toen ik naar school fietste zag ik die boom die was getroffen die was helemaal gespleten.

heb ook een paar mooie foto's kunnen maken met mijn Nikon D60 handig zo'n lange sluitertijd:) tot 30 sec.

http://picasaweb.google.nl/martijnscholtens78/OnweerBovenWinsum#

Gr Martijn

• Rob Pols

Welke stand en welke andere instellingen heb je hier voor gebruikt, Martijn? Ik heb ook een poging gedaan, maar dat werd geen succes. Ik heb een Nikon D40, dus dat zal niet zo veel verschillen met jouw camera.

Groeten, Rob

• Marcel Stroo

Het weer in Middelburg gisteren en vannacht: de maandag begon met zon, maar al snel nam de (sluier)bewolking toe op nadering van onweersactiviteit die vanuit België op kwam zetten en net onder Zeeland langs schoof naar Zuid-Limburg. Later in de middag weer meer zon, maar verschrikkelijk benauwd. Tegen 21.00 uur een duidelijke overgang naar een inktzwarte lucht, gevolgd door veel wind, korte tijd zware regen (7 mm) en onweer. Rond deze tijd ook een ongeluk met een zweefvliegtuig bij vliegveld Midden-Zeeland waarbij iemand om het leven is gekomen. Vannacht om 0.45 uur en 2.45 uur wakker geworden door zwaar onweer. Vanmorgen totaal 34 mm. in de regenmeter. Verder vandaag donker weer met vanmiddag enige tijd regen en een verder terugvallende temperatuur naar 12 graden. Op dit moment klaart het op vanaf de kust.

Marcel Stroo

• Martijn Scholtens

Voor een lange sluitertijd staat mijn nikon op stand S de instellingen zijn niet anders dan dat ie op stand P staat alleen bij stand S kun je de sluitertijd verlengen tot 30 sec.Maar ik neem aan dat je ook een statief hebt gebruikt?

Gr Martijn

• Rob Pols

Ik vergeet steeds hoe ik de sluitertijd moet aanpassen. Kwestie van nog eens ervoor gaan zitten met de handleiding. Ik kwam inderdaad ook uit op stand S, maar de kans dat je een bliksemschicht te pakken hebt is bijna te verwaarlozen. Eigenlijk moet je tegen bewegingsonscherpte een draadontspanner gebruiken. En ja, ik heb ook een statief gebruikt, hoewel die bij stand S niet eens altijd nodig is zo heb ik gemerkt.

Gr. Rob

• Joram Wijling

Hier in Leiden ging het vannacht ook aardig te keer.. Aaneengesloten bliksemflitsen en klappen, zeker flink wat regen en af en toe een aardige windstoot. Dit laatste werkte wel mee in de biotoopverbetering van de Rodenburgermolen. Vannacht om een uur of 4.00 - 4.15 is er ongeveer een meter of 12-15 uit de top naar beneden gekomen van één van de hoge bomen op het noordoosten op een meter of 25 van de molen.