Welke Rotterdamse molens zijn dit?

• Martin E. van Doornik

Hieronder een foto van Rotterdam uit 1870, vanuit de toren van de Laurenskerk genomen. Men kijkt in de richting van de Schie. Ik zie hier vier of vijf molens, welke zijn dit? Ik heb ze aangegeven met rode pijlen. Maar ik weet niet of de tweede pijl van links een molen aangeeft. Alleen maar een donkere gedaante.

Let op: onder de derde pijl staan twee molens pal onder elkaar, de een dichtbij, de andere wat verder af.

• Ruurd Jakob Nauta

1e pijl van links: Gortpelmolen De Goudsblom

2e pijl van links: ?

3e pijl van links vooraan: Korenmolen De Haas

3e pijl van links achteraan: Korenmolen De Hollandsche Tuin

4e pijl van links: ?

Groeten,

Ruurd Jakob

• Martin E. van Doornik

Bedankt, volgens mij is de foto in de noordelijke richting genomen. Het opvallende gebouw rechts van het midden direct aan het water is de Delftsche Poort aan wat nu het totaal verlelijkte Hofplein is. Ik zal verder zoeken in de molendatabase of “Rotterdamse molens” googlen.

Ik heb in mijn PC een map staan met oude monumentenfoto's van Nederland. Hier een zeer mooie foto van de Delftsche Poort, uit de tegengestelde richting genomen als de foto met de vier of vijf molens. Rotterdam moet vroeger prachtig zijn geweest en nu heb ik daar niets te zoeken….

• Leen Boshuizen

Ik denk dat 4 de molen is aan de Vlaggemanstraat,daar is in de 60 er jaren een postkantoor op gebouwd,de fundering van de molen zorgde voor veel oponthoud bij het graven van de bouwput.

Vr,gr. Leen Boshuizen.

• Rob Pols

Naast De Vlaggeman stonden in 1870 nog enkele molens, zoals een paltrok direct ernaast. Die zie ik hier niet, dus ik weet niet of het de juiste molen is. Ís het wel een molen? Het ziet er meer uit als een boom of zoiets. J.S. Bakker noemt hem in het boekje De Molens van Rotterdam in oude ansichten deel 1 ook niet aan de hand van dezelfde opname….

Gr. Rob

• Danny Bertou

De molen bij de vierde pijl is volgens mij wel degelijk de Vlaggeman. De donkere gedaante links ervan is dan paltrok De Haan. Alleen dan weer geen idee waar de Barg dan staat, want die stond daar weer vlak naast, en die stond er toen nog, want hij verbrandde in 1881, terwijl de Hollandsche Tuyn dat lot al in 1873 onderging. Bij pijl twee gaat het denk ik wel om een boom gaat. Bovenin tussen pijl twee en drie staat ook nog iets dat vaag op een molen lijkt(de Bergpoldermolen misschien?), maar dat zou net zo goed ook een uit de kluiten gewassen boom kunnen zijn.