Molentocht Fijnaart / Zuid - Beijerland afgelopen maandag

• Wesley de Best

Maandag rond 12.10 uur was ik bij Ricardo, want we zouden richting Fijnaart en Zuid – Beijerland gaan. Onderweg nog wat molens gezien, o.a. Zwolle, Gorinchem, Lexmond, Dussen, Woudrichem, Hank en Ter Heijden. Rond 14.30 uur waren we bij Oude Molen / Fijnaart en we zagen de molen vanaf de snelweg al draaien. De molenaar, Marijn Kaufman, had de molen nog niet opgezeild. We hebben vervolgens de kleppen dichtgedaan en zeilen er voor gedaan en toen liep de molen nog ietsjes harder. Op een gegeven moment liep ie een endje of 50. Een tijdje later hebben we de zeilen maar geklampt, want het begon donkerder te worden in de lucht. Maar zonder zeil en met de kleppen dicht liep de molen ook nog wel lekker door op het NO. Rond 16.50 uur hebben we de molen stilgezet.

Vervolgens zijn Ricardo, Marijn en ik richting Zuid – Beijerland gereden, want we zouden even op bezoek gaan bij Maarten Hunink, de eigenaar en molenaar van de molen. We hebben eerst even een tijdje met Maarten gepraat en toen zijn we de molen doorgelopen. De molen staat er keurig bij. Chapeau! De molen heeft twee koppels stenen en heeft er vroeger zelfs nog 1 gehad. Mooi om te zien was ook het luiwerk, de luitafel was niet zoals in de meeste gevallen, maar hier was ie conisch. Zie daarvoor de foto. Vervolgens met Marijn en Maarten ook nog een tijdje in de kap geweest en Maarten heeft het nodige uitgelegd over deze molen, o.a. ook over de bovenschijfloop. Even later zijn we weer naar beneden gegaan, we hebben Maarten even vriendelijk bedankt voor de gastvrijheid, het was erg gezellig.

Daarna hebben we eerst Marijn in Oude Molen / Fijnaart bij de molen afgezet en daarna zijn Ricardo en ik weer richting Drenthe vertrokken.

Foto's : www.mijnalbum.nl/Album=GLMMZ3UO

• M-T. Wilhelmi

Inderdaad! Over ieder detail in Maarten's molen is goed nagedacht.

Wat wil je ook, als je al zo lang de enige en echte beroepsmolenaar in de Hoeksche Waard en tevens de eigenaar bent.

Wat dat betreft is er toch ook nog iets goeds uit de brand gekomen.

Ik heb ook begrepen, dat dit nooit mogelijk was geweest zonder al die goede hulp van veel collega-molenaars o. a. het Rijnland, waarvan sommige ook molenmaker zijn.

Marie-Theres