Springen

• Ruud van den Aakster

Ik was deze week op een vrij nieuwe molen, tot mijn verbazing komt bij het vangen de pen omhoog tegen de springbeugel.

Bij stilstand klapt de pen weer terug op de steen.

Volgens de molenaar is dit vrij normaal omdat het een vlaamse vang is.

Ik had dit nog niet eerder gezien, volgens mij worden de pen /halslagers/as daar niet blij van.

Is dit bekend ?

• Mario Collombon

Omdat bij een vlaamse vang de vang vast zit aan 1 zijde heeft de as tijdens het vangen altijd de neiging omhoog te komen. Bij een stutvang is dat volgens mij minder of niet het geval omdat dan de vang ook het andere voeghout wordt tegengehouden, dus beide zijden.

Maar als de pen gaat springen tijdens het vangen is dat volgens mij wel een teken dat je as aan de penzijde eigenlijk verzwaard zou moeten worden, of de ruimte tussen springbeugel en pen verkleinen zodat die minder ruimte heeft om te kunnen springen. door die klappen wordt je pensteen inderdaad niet blij, en je baansteen (halssteen) ook niet doordat die als een ondersteuning van een soort van wip-wap gaat fungeren.

groeten Mario

• Ruud Bax

Bij de stevenshofjes molen deed die dat ook, maar dat hebben we opgelost met een stukje U ijzer met een houten klos erin.

zie foto http://www.mijnalbum.nl/Album=NGTKRD4Y

vr. gr. Ruud Bax

• Arie Ruiter

Ruud,

Je bent zeker op De Oude Knecht in Akesloot geweest.

De as uit de verbrande molen is gebruikt en is vrij kort, as is verzwaard met staal en kettingen maar blijft toch springen.

Groetjes,

Arie Ruiter.

• Andreas de Vos

Lang leve de stutvang! :D

Het is bekend dat dit op kan treden, maar om te stellen dat het dus normaal is (in de zin van best wel OK)? Mwoah….

Het moet niet te moeilijk zijn met wat vulhout tussen springbeugel en pen dat opwippen te beperken tot een paar mm. Ik meen wel eens ergens gezien te hebben dat men met wat dik ijzerdraad een klos onder de spingbeugel had geknoopt. 2 horizontale gaatjes door een pasgemaakt blokje (stukje eiken of zo) en dan een stukje ijzerdraad erdoor en rond de springbeugel. Eindjes rond elkaar draaien, afknippen en plat vouwen (i.v.m. de veiligheid, geen uitstekende punten)

Groetsels,

Andreas de Vos

• Ruben 4-Gever

Ook op de Poldersche molen stuitert de as als de molen goed de gang erin heeft, ook tijdens het vangen… dit komt volgens ons doordat dit een oude korte as is.

De Hoop (ook in Maasdam) heeft gewoon een lange as, maar dat is een 2ehansje uit een wipmolentje uit het oudeland van strijen, deze wilde ook nog wel eens omhoog komen, maar dat hebben wij verholpen door 2 houten blokken over de pen heen te maken, een soort 2e halslager, maar dan erbovenop.

Op De Kat aan de Zaanse Schans hangt er ook een zware ketting aan de as tegen het stuiteren.

Groeten uit de HW,

Ruben

• Martin E. van Doornik

Om welke molen gaat het. In het Brabantse gaat het vaak om slanke ronde stenen molens met grote vluchten in relatie met een kleine kap. Of het gaat om een molen met een erg korte as.

Inderdaad, zoals Mario Collombon zegt, scharniert een Vlaamse vang als het ware aan de koebouten. Dus rustig aan vangen….

• Ruud van den Aakster

Het gaat om De Adriaan, kan de combinatie met fauel ook een oorzaak zijn ?

• Meelmuisje

Dat weet ik niet. Hier hebben we er in ieder geval geen last van! De Onrust heeft ook een redelijk korte as maar daar springt ie niet als je hem vangt. Ook op De Vriendschap is dat niet het geval. (beide uitgerust met fokwieken)

Enkele jaren geleden bracht ik een bezoek aan De Kingmatille in Dronrijp ( een klein poldermolentje) Daar sprong die as al tijdens het draaien..! ( en die molen heeft oud-tuig) Op De Alvaymolen in Wommels (of hoe die molen nou ook precies heet:D) Hebben ze dus een heel stuk beton om de as gegoten bij de pen tegen het springen van de as.. Misschien ook een leuk idee voor De Adriaan;)?

Groetjes, Thomas

• Martin E. van Doornik

De Adriaan in Haarlem! Daar heb ik een keer de vang bediend. Een gloednieuwe molen dus. Op De Jonge Hendrik in Den Andel zit er nu nog een soort halve pensteen van hout omgekeerd over de pen heen, achter de springbeugel. Bij het draaien trekt het vet zo makkelijk mee naar binnen. Dekker- en Van Busselsysteem en het kan ook hier vlakbij de Waddenzee spoken! Toen ik daar nog vrijwilliger was, moest ik soms om drie uur 's nachts mijn bed uit om bij storm de boel op de molen te controleren.