Ruud,
als je nog eens op de Adriaan komt, probeer dan dat te strakke vangen eens uit op het schaalmodel van de Eenhoorn. De bediening op het model is gelijk aan de werkelijkheid alleen werkt de zwaartekracht wat tegen. Duw daarom de vangbalk naar beneden en probeer dan het gevlucht door te draaien. Geheid dat de as omhooggetrokken wordt door de Vlaamse vang.
Wil je het verschil weten met een Hollandse- of stutvang, ook dat kun je uitproberen op het model van de binnenkruier kap van de Viaan.
De Eenhoorn heeft een veel te hoog liggende springbeugel omdat deze na 1897 nooit vervangen is. De houten pen van de as had een veel grotere diameter. De oude pensteen ligt nog steeds tussen het veldkruis bij het trapgat.
Maar het blijft een kwestie van optijd vrijtrekken van de vang vlak voor ie helemaal stilstaat. Ik heb de indruk dat dat springen eerder gebeurt bij vangen met weinig wind dan bij een doorzettende wind. Een tijd geleden moest ik vangen met een vaartje van 100 enden, ( heel gewoon voor een paltrok) De vang gaat er dan direct vol op. Ik kwam tot de conclusie dat de molen stil kwam te staan zonder dat ik verder hoefde in te grijpen. Hoewel ik met het touw in mijn handen stond. Mogelijk is de vangbalk iets te licht of speelt de metalen voering een rol.
Een goed gevoel met je vang leren krijgen lijkt met toch het beste voor je molen.
Groetjes, Jos.