stenenmolenziekte 2

• Barend Zinkweg

Afgelopen maandag 25 mei is er tegen de zuidzijde van de Pendrechtse Molen een steiger geplaatst om daarop later tests uit te voeren in het kader van de aanpak van de stenenmolenziekte. Omdat er voor die tests een droge molenmuur nodig was, is er een zeil voor gespannen. We weten ondertussen welk weer we daarna kregen en dat zeiltje heeft het dus niet lang uitgehouden. De steiger zelf was ook behoorlijk ontzet, maar er kon nog wel op gewerkt worden.

Woensdag 27 mei kwamen twee mensen van de Katholieke Universiteit Leuven zestien rijen van (ik geloof) 48 stalen spijkers in de voegen tussen de stenen slaan. Aan die spijkers werd rij voor rij allemaal elektriese draadjes vastgemaakt en die waren aan een meetapparaat verbonden. Dat apparaat stuurt in alle kombinaties van draadjes/spijkertjes een stroompje om de weerstand tussen die spijkertjes te meten. Op die manier wordt een “beeld” van dit stuk muur verkregen. (Het is te vergelijken met het onderzoek naar aardlagen waarbij sensoren in de grond aangebracht worden, waarna een explosie in de grond wordt veroorzaakt en die sensoren nemen dan het geluid op.) Dit “geo-elektrisch onderzoek” wordt later dit jaar herhaald na proef-injekties om de effektiviteit van die injekties te bepalen.

Vanmorgen is er ook een regenproef gedaan. Dat was echt lowtech: er was een lange slang hoog op de muur bevestigd met ontelbaar veel heel kleine gaatjes. Die slang hebben we aangesloten op de waterleiding en voila: een extreem plaatselijke regenbui. Nou wist ik wel dat de molenmuren lek zijn, erg lek zelfs. Maar ik wist niet dat het mogelijk was dat er binnen drie kwartier al water over de binnenkant van de muur kon lopen. Na anderhalf uur zijn we er mee gestopt, want de natte boel binnen was nu wel groot genoeg.

Op 1 juli worden twee vakken muur met twee verschillende materialen geïnjekteerd.

Vervolg berichten zullen volgen.

Een selektie van de foto's is te zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=WFFD7HF3 .

• M-T. Wilhelmi

Hoi Barend,

wil je zo vriendelijk zijn om wat meer over de voorgeschiedenis van dit onderzoek vertellen. Wellicht, dat het een en ander al op het prikbord heeft gestaan. Helaas heb ik dat niet zo gevolgd.

groet

Marie-Theres

• Barend Zinkweg

De heren Groot en Gunneweg zijn al enige jaren bezig met onderzoek naar het de oorzaken en het verhelpen van vochtdoorslag bij stenen molens: de “stenenmolenziekte”.

Zij doen dit in opdracht van o.a. de rijksdienst, de provincie Zuid-Holland ik meen ook een waterschap en een paar gemeenten. er zijn al een paar rapporten verschenen, er is hier al over gepubliceerd in Molenwereld, Molinologie en Vutrivius.

Hun eigen webstek is te vinden op www.grootgunnewegdelft.nl .