Tellerstanden 2008 Zeeland

• Bart Hoofs

Zo te lezen heeft Leo Middelkoop op de molendatabase alle Zeeuwse tellerstanden ingevoerd. Altijd boeiend en veel molenliefhebbers kijken er ook naar.

Zeeland is altijd een provincie van uitersten geweest. Molens die elke dag draaien zoals: Sluis, Wolphaartsdijk, Biggekerke, Wissenkerke en Seroos(kerke).

Ook vele molens die maar heel weinig draaien of helemaal niet.

Helaas is die laatste groep erg groot als je een analyse maakt. 20.000 tot 30.000 omwentelingen kom je veel tegen en dat op molens die goed op de wind staan en draaivaardig zijn. Dat ook ondanks de goede draaipremieregeling die men hier nog wel kent. Natuurlijk zijn er allerlei redenen voor maar waarom zo weinig?

Wat me opviel zijn molens die meer zijn gaan draaien zoals: Heinkenszand, Kloetinge, Oostkapelle, 's-Gavenpolder en ook De Lelie in Elkerzee. Daar ging het van 20.000 naar meer als 3 ton. Het naburige restaurant is aangekocht door vrijw. molenaar Martin van der Steen. Jarenlang kon de molen op een bepaald punt niet draaien vanwege de te grote uitbouw van dit restaurant. Martin heeft hier meteen werk van gemaakt zodat de molen uit alle hoeken nu kan draaien.

Ook begreep ik dat het nodige groen in de buurt gesnoeid e.d. is.

Jammer is dat de rest van de molens op het eiland weinig draaien o.a. door een gebrek aan molenaars.

Zeeland blijft voor mij een erg mooie molenprovincie met juweeltjes van molens en biotopen.

• Rob Simons

Koudekerke draait ook vaker met de komst van een nieuwe mulder.

Op de Hoop in Wmeldinge is het kennelijk dan weer heel stil geworden.

Heinkenszand is pas gerestaureerd, dus logisch dat die meer draait.

Verbaast me ook dat de Harmonie in Biervliet minder gedraaid heeft dan voorgaande jaren.

Misschien moet men in Zeeland ook maar eens een wervingsactie doen zoals in Friesland…

• Justin vd Heuvel

Je bent me voor Bart, het was mij namelijk al opgevallen.

Veel molens hangen zo rond de 30000, anderen halen de

10000 nieteens. Dat komt waarschijnlijk omdat meerdere

molens door een molenaar bemalen worden

(J.A. Cappon, S.C. Verbiest om er maar een paar te noemen).

Wemeldinge is om te huilen, maar voor de molenaar van

Elkerzee maak ik een diepe buiging, hij heeft het

omwentelingen aantal van 2008

t.o.v. 2007 meer dan ver-tienvoudigd!

Een wervingsactie zoals Rob suggereerd is misschien

geen slecht idee. Ondanks deze resultaten moeten

we toch blij zijn dat de molens nog draaien! :)

Justin

• Rob Simons

In Elkerzee is er ook een nieuwe molenaar gekomen, de vorige liet ook een drietal molens draaien (nu dus nog 2, nl. Zonnemaire en Brouwershaven).