HMML Version 2.0 deel 15

• WvdA

Het Moderne Molenleven Version 2.0 deel 15

WvdA sombert…

Het lukte me maar niet om optimistisch te worden. Het lag zeker niet aan de locatie: het uitzicht vanuit de Walcherse strandtent was zondermeer adembenemend, het schitterende zomerse weer stemde zelfs de grootste grafzerk blijmoedig en de sfeer op de jongste AKG-vergadering – want daar heb ik het thans over – was, zoals gewoonlijk, buitengewoon gezellig.

Maar toch speelde steeds diezelfde vraag in mijn hoofd: Hoe moet het nu toch verder de komende 10 à 15 jaar met het AKG?. Onweerlegbaar feit was (en is) dat ik onderhand al ruim 20 jaar het jongste lid ben en – mocht er al sprake zijn van ‘jonge’ aanwas – dan waren het mensen van rond mijn leeftijd; 20ers ontbreken al vele jaren.

Zojuist had ik voor de eerste keer een hygiënecode in ontvangst genomen. Dat moet nou eenmaal tegenwoordig en ik wil geen spelbreker zijn. Maar wat een gigantische hoop gezeik is dat! En dat allemaal over een product dat nog geen twee decennia geleden gewoon ‘bruin van de molen’ heette, dat met succes in de markt was gezet met als trefwoorden ‘gezond’ en ‘lekker’, waar je bij de Echte Bakker zelfs nog een centje extra voor kreeg en waarvoor je geen enkel formulier voor behoefde in te vullen; Wat een gezeik tegenwoordig ja…. Geen wonder dat niemand meer beroepsmolenaar wil worden.

Mijn gedachten dwaalden steeds verder af: Een paar weken geleden had ik in de VPRO-gids een artikel gelezen over de nieuwe serie “De slag om Brussel’ (persfoto’s van het presentatieduo waren genomen met De Bloem in Amsterdam pontificaal op de achtergrond; dat moet de aandacht van meer molenliefhebbers getrokken hebben). Moraal van het verhaal: In Nederland zijn we meester in het bedenken van regeltjes en als iemand het lef heeft om er iets van te zeggen, wijzen we – volkomen onterecht – naar Brussel. De regelgeving rond voedselveiligheid werd specifiek genoemd in het artikel…

Er ontstonden wat dwarsverbanden in mijn hersens tussen bovengenoemde zaken, toen ik plots wakker werd. Het ging over winkeltjes, natuurlijk ging het over winkeltjes. Het gaat al 10 jaar over bijna niets anders dan winkeltjes. Dat is logisch. Dat is het enige waar je nog iets mee kunt verdienen (toeristische neven-activiteiten even buiten beschouwing gelaten); niet met malen. Sterker nog: voor een goede ‘molenwinkel’ heb je eigenlijk geen molen meer nodig. Dat is onlangs empirisch bewezen door een ex-medewerkster van mij: zij opende dit voorjaar een ‘molenwinkel’ in het winkelcentrum van een stad op zo’n 25 km. afstand en het loopt als een trein!

Tijdens de rondvraag durfde één persoon het aan om de cruciale vraag te stellen: “Hoe moet het nu toch verder de komende 10 à 15 jaar met het AKG?”. Er ontstond enige discussie, maar veel leverde het concreet niet op. En om eerlijk te zijn: Ik heb zelf ook niet een pasklaar antwoord….

Als gezellige leuterclub kunnen we nog jaren vooruit: De sfeer is ongekend goed: dit zijn gepassioneerde molenliefhebbers pur sang met een voorbeeldige werkers- en ondernemingsmentaliteit die er altijd het beste van proberen te maken; hulde!

Ondertussen werd het warm op het strandtentteras, benauwd warm zelfs. Terwijl ik mij door de duinen terug begaf naar mijn auto, brak het zweet mij uit. In het zuiden waren de eerste verschijnselen merkbaar van datgene dat tot het zwaarste onweer sinds jaren zou gaan leiden. “Wat een mooie symboliek”, dacht ik….

WvdA

(het column over mijn ambivalente houding t.o.v. techniek komt een volgende keer)

• Mike Ekelschot

Willem, ik ben er nog niet uit wat ik zou moeten zeggen…

“Wat een mooie symboliek” zeker?

Ach ja, wie weet wat jij weet, wat wij weten, dat ik weet, dat jij weet, wat wij niet weten zeker als het om deze zaken gaat?

;)

btw.

Het AKG maakt nog steeds kan op een twintiger, tis voor mij nog 2 jaar gaan maar

of het gaat lukken…. ?

• Bart Hoofs

Hoe nu verder met het AKG. Een vraag die al in vorige editie's van WvdA's columns genoemd werd en elke vergadering weer ter tafel komt vernam ik van een AKG-er (jong begonnen maar nu ook een 50er). Toch ligt het feitelijk aan het bestuur van het AKG dat er niks gebeurd. Diverse vergaderingen werden o.a. door de leden: Wouter Pfeiffer (Weesp), Jan van Loenen (Terschuur) en Jan Scheirs (Oisterwijk) vragen gesteld over de toetreding van jonge korenmolenaars met korenmolenaarsdiploma. Er ontstand dan rumoer en “ja” daar moeten we eens over nadenken. Ondergetekende besprak het eens met de voorzitter Herman Schippers, Hans Titulaer en Bert van der Voet. Op de een of andere manier wil het maar niet lukken deze jonge molenaars te benaderen of te accepteren dat ze lid mogen worden. De korenmolenaarscursus van het AKG en GVM barst uit haar voegen en wordt inmiddels elk jaar gehouden. Ik ken in het zuiden genoeg jonge mulders die een mooie zak meel malen maar het AKG haalt daar haar schouders voor op? Langzaam aan gaat de uittocht van oud-gedienden zoals Hans Dobbe in Wageningen. Hans heeft moeite een opvolger te vinden en het laatste nieuws is dat een beroepsmolenaar uit Brabant Wageningen gaat overnemen en zijn molen erbij blijft doen. Laten we dan de jonge garde die aangeeft wel de knepen van het vak te willen leren te omarmen en ze financieel een goed voorstel te doen.

Groeten uit Hilvarenbeek waar we vandaag met die lekkere wind nog 250 kg tarwemeel hebben gemalen. Malen voor de bakkers ja het kan nog!

• Barend Zinkweg

Het is volgens mij met regels aldus gesteld:

- bij alles wat je doet, wil niemand “last” van regels hebben

- bij alles wat mis gaat, komt er onvermijdelijk een roep om regels.

• Mike Ekelschot

Wel Barend, hier in't zuiden hebben we hetzelfde ontdekt..

Wij mogen dus stellen dat de mens universeel raar in elkaar steekt (?)