Vrijdag 29 mei moest ik naar Delfzijl. Hierbij had ik gelegenheid om de plaats waar de koren-, pel- en houtzaagmolen “De Hoop” in Holwierde heeft gestaan, nader te bekijken. Deze molen is zeer bekend vanwege de film Stoere Werkers.
De bedrijfspanden van de houthandel Bleeker, later fa. Henderico, bestaande uit een kantoorpand met erachter grote gele houtloodsen, zijn inmiddels verdwenen. Nog in 1999 heb ik daar een foto van gemaakt.
Een kaal stuk zandgrond markeert de plek waar de houtzaagmolen heeft gestaan. Wat er nog over is, is het oude toegangshek met stenen zuiltjes van de firma Bleeker. Door de economische recessie is er maar één van de geplande 22 woningen gerealiseerd. Er zijn verder geen bouwactiviteiten waar te nemen. Leuk om over de modderige weg het nieuwe huis te bereiken!
Het dorp Holwierde met het aangrenzende Katmis (met de korenmolen van Norden) heeft tijdens de bevrijding in april 1945 zwaar geleden. De huidige gemeente Delfzijl was het laatste stukje Nederland waar de terugtrekkende Duitsers nog zaten. Het waren de Canadezen die alles kapot hebben geschoten. I am not amused…. Het grote aantal naoorlogse huizen in Holwierde is opvallend te noemen.
Op de film had de Stefanuskerk een ander uiterlijk. De dwarsbeuk had toen schilddaken, nu met rechte geveltoppen. De westmuur met de smalle lancetvormige ramen eindigde tussen de dakgoten van het schip met erboven iets terugspringend een gepotdekselde houten geveltop, waarboven een open vierkant torentje stond. In 1948 is de kerk piëteitsvol gerestaureerd in Romano-gotische stijl. Wel fraai zijn de monniken-nonnetjes dakpannen.
De twee kleine huisjes die op de film achter de kerk staan, zijn er nog, maar zowat onherkenbaar verminkt bij “verbouwingen”. Ik keek naar het water van de Groot Heekt, waarin de boomstammen op de film lagen te dobberen, al is het balkengat niet meer te zien. De brug waar de kleine autobus in de film voorbij reed. Ik word bij deze wel erg triest van!
http://www.mijnalbum.nl/Album=3LI8O6YT