Vanwege het zonnige weer gisteren weer eens een molentocht gemaakt, deze keer in Amsterdam en directe omgeving. Door werkzaamheden aan het spoor tussen Roosendaal en Breda en Gouda en Woerden werd ik min of meer gedwongen de Randstad in te gaan. Om 6.51 uur in Middelburg met de fiets in de trein gestapt. Om 9.37 uur was ik al op station Amsterdam RAI. De eerste molen was de “Riekermolen” in Buitenveldert. Ik was niet de enige die foto's van de molen stond te maken, want er stroomde net een bus met buitenlandse toeristen leeg met fototoestel in de hand. Veel groen rond de molen, wel mooi gelegen langs de Amstel. De volgende molen was “De Dikkert” in Amstelveen. Het was even zoeken, maar na een bord “restaurant De Jonge Dikkert” en een pijl naar rechts was de molen snel gevonden. Ik heb begrepen dat men weleens een poging heeft gedaan de molen aan het draaien te krijgen, maar daar is het ook bij gebleven. Via bordjes van het fietsknooppuntensysteem een mooie route gereden, onder andere over een nieuw fietspad door het zojuist aangelegde Schinkelbos, naar “De Zwarte Ruiter”. Ook hier veel groen rondom de molen. Ik ben benieuwd of deze molen regelmatig draait. Er hangen wel vier zeilen voor. Langs de Ringvaart van de Haarlemmermeer en Schiphol naar de molen van Sloten, die draaide. Enkele mooie ansichtkaarten van de molen gekocht, onder andere één met een regenboog en een winterse foto. Door de wijk Osdorp naar “De 1100 Roe”. Ook hier veel groen rondom de sportvelden bij de molen. Dan naar “De 1200 Roe” langs de Haarlemmerweg. De molen stond stil, hoewel de windrichting wel gunstig was voor de molen om te kunnen draaien. Tijdens de molendag Noord-Holland Zuid in 2007 was ik ook bij deze molen geweest en toen kwam de wind precies van achter de flatgebouwen vandaan en dan is het hopeloos natuurlijk. Via “De Bloem” naar “De Otter”. Kennelijk geeft men de moed toch niet op, want de zeilen hangen er weer voor en de borden zitten er weer in. De bouwwerkzaamheden in de onmiddellijke omgeving gaan overigens gewoon door. Langs de Stadhouderskade, Mauritskade enz. naar molen “De Gooijer”. Je mag wel goed opletten als je door de binnenstad van Amsterdam fietst, want kennelijk gelden hier andere verkeersregels zoals: je mag ook door rood licht rijden, fietspad mag ook als voetpad worden gebruikt, uitkijken bij oversteken niet nodig. Na “De Gooijer” te hebben gefotografeerd via Diemen naar het Gaasperplaspark om de tjasker te zoeken die in het gebied staat waar ooit de Floriade werd georganiseerd. Ik had de molen op Google Earth al kunnen traceren. Na rechts afslaan een fietspad op en even doorrijden, zag ik hem warempel staan aan de linkerkant. Geheel omsloten door bomen, heeft de molen uitsluitend een functie als versiering van het park. Als laatste nog naar de “Gemeenschapsmolen” die aan de andere kant van de Gaasp staat, dus even enkele kilometers omrijden via Driemond. Het viel nog niet mee om de molen goed op de foto te krijgen, door aanwezigheid van een wapperende vlag, lantaarnpaal, paardenwagen. Ik heb er maar het beste van gemaakt. In Weesp zag ik molen “De Vriendschap” nog draaien, maar ik vond het mooi geweest. Hier op het station weer in de trein gestapt en met een overstap op Schiphol was ik 's avonds weer in Middelburg.
Alweer een geslaagde dag met prachtig weer.
Foto's van deze molentocht zijn te bekijken op: http://www.mijnalbum.nl/Album=TPMTSUVR
Prettige pinksterdagen.
Marcel Stroo