Eerder vermeldde ik dat de sprangse standerd open zou zijn vanmiddag, maar dat kan helaas niet doorgaan, vanavond is de boel wel in beweging, als het waaien wil natuurlijk.
MAANDAG 1 JUNI 2009 TWEEDE PINKSTERDAG
Rond 12 uur al op de molen. Het was weer eens prachtig mooi weer met een mooie aantrekkende oostenwind. Ik had nog wat achterstallig nakijkwerk voor school en heb dat maar lekker in de zon en in de wind op de stelling weggewerkt. Deze keer lekker asociaal met de deur op slot. Ik wenste vandaag niet gestoord te worden. Een heerlijk rustige en ook nog zonnige werkplek zonder bezoekers of fotograferende Japanners deze keer! Super!
De wind nam in de loop van de middag toe en de molen kneep er zo nu en dan heerlijk tussen uit met zijn vier volle zeilen. Prachtig! Het rook ook nog eens erg lekker op de molen, want de buren waren aan het barbeknoeien. Wanneer de molen nog harder had gedraaid waren de worstjes vanzelf wel naar de molen toegezogen. Helaas kon ik de zeilvoering niet meer opvoeren en onze stelling is voor rondvliegende worsten of speklappen nou net weer net iets te hoog. Jammer, want mijn smaakpupillen werden nogal op de proef gesteld.
Tegen 17.00 uur afgezeild en vandaag veel omwentelingen gemaakt.
Kees Vanger
www.molendeweert.nl
Vanmiddag iets over vier uur snel opkomend onweer vanuit het NO, nooit eerder meegemaakt uit die hoek.
En dan zit je in het museum op een drukke dag achter dat … bos te klungelen en zie je dus letterlijk geen donder aankomen. De wind was 's morgens al meteen vrij veranderlijk, maar overwegend krimpend van O naar NO, af en toe N tot NW zelfs en dat is volgens het gezegde (*) nogal onbetrouwbaar. Hetgeen voor wat de wind betreft dus klopt.
De molen snel afgezeild, de bui viel uiteindelijk mee, slechts wat spetters, de zware luchten zeilden meer langs dan over het museum.
* Krimpende winden en uitgaande vrouwen zijn niet te vertrouwen.
Zo'n 20 km dan Meppel in Balkbrug op De Star ook lekker kunnen draaien/malen. Vanmiddag om 13.30 begonnen op NO 3-4 BF met 2 halve zeilen. Door de aantrekkende wind tot 4-5 BF deze 2 zeilen een uur later alweer geklampt. Qua snelheid veranderde er niet veel, 60 enden met de remkleppen los. Nog even 50 kg mais gemalen tijdens bezoek. Tegen 17.00 gestopt. Vanavond nog 200 kg mais gemalen met een krimpende wind naar N 4-5 BF zonder zeil met 60 enden. De wind viel later wat weg en uiteindelijk om 22.15 stilgezet. Totaal zo'n 7,5 uur los geweest, niet constant gemalen vanwege het aanwezige maalgoed om ook nog wat over te houden voor een andere keer.
Groeten Detlef ter Haar
He, wat ben ik blij te lezen dat bij het immer gezellige de Weert ook weleens gedraaid wordt met de deur dicht. Woldzigt was op zondag ook op die manier aan de draai. Overdag was het zo dat zodra die deur even open was meteen gevraagd werd of er in de molen gekeken kon worden, maar 's avonds hebben we heerlijk gegeten voor de molen (een vegetarische broccolitaart, voor de liefhebber) en werd het eten niet ons bord afgekeken, Margreet
Gister (maandag) waren we om 10 uur op de Eva eerst wat dingen buiten gezet want er was een expositie in de molen.Toen de molen los gegooid er hoefde niet gekruid te worden stond nog op NO van zondag,toen er 2 halven voorgelegd en draaide rustig.Toen toch maar 2 halven er bij en uiteindelijk lagen er 4 halven voor en draaide soms net iets harder als 60 enden.Toch redelijk wat bezoek gehad de molen toch een stukje gekruid naar NNO om 17 uur afgezeild.
Foto's http://picasaweb.google.com/martijnscholtens78/MolenEvaInUsquertOp2ePinksterdag#
Gr Martijn
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?