Naast mijn studie Aardwetenschappen in Utrecht vul ik mijn tijd dit collegejaar met het organiseren van een conferentie/reis voor internationale geologiestudenten het zogenaamde ‘Eugen 2009’ evenement. 200 studenten uit heel Europa (en daarbuiten) komen naar Nederland om een week lang geologische excursies en lezingen bij te wonen en om met zijn allen een gezellige tijd te hebben. Zie www.eugen2009.eu voor meer info.
Eén van mijn taken is het organiseren van een excursie met als thema ‘dijken en polders’, een excursie die vertelt hoe we als Nederlanders onder de zeespiegel zijn beland en hoe we daar mee omgaan, allemaal vanuit een wat geologisch oogpunt bezien. We gaan daarbij donken bezoeken in Hoornaar in Zuid Holland. Het lijkt me daarbij ook heel leuk om met de studenten een poldermolen te bezoeken, zodat ze eens van wat dichterbij kunnen zien hoe we hier droge voeten houden. Ik heb zelf een beetje op de databases gezocht, maar bedacht me dat het misschien veel makkelijker is om even op het prikbord rond te vragen wie er wat weet.
Dus: wie weet er een leuke poldermolen om te bezoeken met Europese studenten? Hieronder enige specificaties en eisen op een rijtje:
- een poldermolen in de buurt van Hoornaar, Zuid-Holland
- op dinsdag 4 en donderdag 6 augustus, eind van de ochtend
- beide keren een publiek van ongeveer 50 studenten (ze worden niet verplicht de molen ingejaagd, dus ze gaan waarschijnlijk niet alle 50 naar binnen)
- de molen moet met een touringcar te bereiken zijn
- een Engels sprekende molenaar is een pré, maar niet noodzakelijk
Als je zelf de studenten wel wilt verwelkomen, of je weet een collega-molenaar die dat wel zou willen, dan graag een reactie! Mailen mag natuurlijk ook. Financiële ruimte voor ‘betaal-molen’ is er helaas niet, maar de fooienpot zal niet vergeten worden.
Alvast hartelijk dank voor de reacties!
Groeten, Nynke Vellinga
molenaar 't Wissel, Elst (Ut)