Duitse molendag: Schleswig Holstein + foto's

• Ruurd Jakob Nauta

Afgelopen maandag met een groep Friese molenaars richting Schleswig Holstein geweest om een reeks prachtige molens tijdens Duitse molendag te bekijken.

We hebben de volgende molens bezocht: Honigfleth, Wilster, Eddelak, St. Michaelisdonn, Barlt, Meldorf, Hemmingstedt en Weddingstedt.

Buiten de spinnekop van Honigfleth, zijn de bezochte molens allemaal korenmolens. En allemaal stuk voor stuk zeer de moeite waard. Molens zijn bijna allemaal nog in zeer originele staat. Ook draaiden bijna alle bezochte molens. Vanwege een probleem met de zelfzwichting draaide de molen van Barlt niet, waarom de molen in St. Michaelisdonn niet draaide is mij niet bekend. In veel molens troffen we een soort vangtrommel (zie foto) aan en ook waren bijna alle bovenkruiers uitgerust met blokkelen. In alle molens werden we zeer gastvrij ontvangen. 's Avonds heerlijk gegeten in Friedrichstadt (gesticht door de Nederlanders), Grappig is dat je dan nog maar ca. 75 km van Denemarken verwijderd bent. Het was een uitermate geslaagde dag die om 02.00 uur weer voorbij was toen ik in Ysbrechtum mijn huis binnenliep.

Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=HLFRAMNV

Groeten,

Ruurd Jakob

• Joop Overman

Hallo Ruurd Jakob,

Schitterende foto's. Het is en blijft een mooi molengebied. En het is altijd leuk om te ontdekken hoe verschillend sommige dingen zijn t.o.v. de Nederlandsche molens.

Groeten Joop