Blijkbaar een vergeten gebruik.

• Aad Schouten.

Nu er een ware golf van molenresturaties in ons molenland plaats vindt,moet mij iets van het hart.

wat mij opvalt is dat er hier volop molens voor maanden stil gaan,er zijn er al van 7 maanden,en in sommige gevalen daar halen ze de borden er uit maaaar wat schetst mijn molenverbazing, de zeilen blijven er ophangen.

is er blijkbaar zoveel geld dat het niet uitmaakt dat zodra de molen klaar is en weer kan malen er dan eerst nog een paar nieuwe zeilen gekocht moeten worden,of is deze kennis al tussen de krimp van het scheprad,of vijzelkom verloren gegaan.

het was in het verleden zo dat als de molen voor wat voor reden dan ook ,voor een langere tijd stil ging de zeilen er af gehaald werden .

nu ben ik mij er best van bewust dat de zeilen tegenwoordig van ander doek is gemaak dan vroeger ,maar dat ze er van opknapen om ze zolang opgerold te laten hangen komt van een koude kermis thuis.

als ik de kans krijg, dus als men mij tijdig laat weten waneer men denk te beginnen dan haal ik mijn zeilen er af ,om niet de kans te lopen dat de boel verstikt voor den dag komt als het orgel weer kan malen.

dus mensen als je een van de gelukkige mag zijn dat je molen opgeknap gaat worden doe hier dan je voordeel mee.

je moet maar zo denken tijd komt tegen tijd,en voor je het weet zit je om zeilen te spingen.

vr gr Aad

• Bart Dooren

Wat mij ook vaak opvalt, zijn molens die voor langere of kortere tijd zonder roeden staan maar waar vervolgens geen tijdelijke voorziening is getroffen voor de bliksemafleider.

Ik probeer er altijd wel voor te zorgen, al is het maar met een stukje koperdraad op de kap en een paar molenkabels aan elkaar naar ringleiding of putje. Ook een metalen steiger rond een molen koppelen we aan de bliksemafleider.

Beter zorgen vooraf dan zorgen achteraf!

Groeten, Bart Dooren

• Willem Roose

Mee eens Aad. Moest er vandaag (ehhh: gisteren) nog aan denken toen ik de laatste editie van Revu opensloeg: openings-shoot op de eerste twee pagina's, het ging over de Europese verkiezingen, maar toch de Bonkmolen bij Meerkerk pontificaal in beeld zonder borden, maar MET zeilen….

Als de restauratie hier van start gaat (wanneer??) zal ik de zeilen er keurig afhalen ;-) (ondanks het feit dat deze na 14 jaar inmiddels zwaar versleten zijn)

Groetjes.

Willem

• Rob Simons

Willem, heb jij je zeilen (halfkatoen, toch?) ooit ingesmeerd?

Groeten,

Rob

• Rob Simons

Bij de molens van Stramproy en Tungelroy viel me dit ook al op.

Verder zijn er ook “molenaars” die in de winter nooit op de molen komen en er in september de zeilen af halen en in april weer ophangen, zo gaan ze natuurlijk wel lang mee!

• Willem Roose

Hoi Rob,

Ik heb de zeilen (idd halfkatoen) nooit ingesmeerd; dat werd eigenlijk nooit gedaan op de molen waar ik het vak leerde (Biggekerke) en dat waren destijds nog echte katoenen zeilen…

In een niet te ver verleden werd het wel eens op De Pere in Oost-Souburg gedaan (“bolussen”), maar verder is dit stukje huisvlijt mij volledig ontgaan. In andere streken (bijv. de Zaanstreek) werd (wordt?) het wel veelvuldig gedaan, maar wellicht dat de collegea hier iets meer over kunnen vertellen.Bij WK77-zeilen denk ik dat het niet zinvol is, omdat deze van zichzelf al erg duurzaam zijn, maar mocht dat wel zo zijn dan verneem ik dat graag.

Groet,

Willem

• Henk Epskamp

Ha Willem en Aad

Insmeren van zeilen van WK-doek is wel degelijk zinvol. Zonlicht werkt vernietigend op alle doek. En een smeermiddel beschermt dan. De kunst is om het smeermiddel zo lang mogelijk op het doek te houden. Het zeildoek moet dan ook goed schoon zijn voordat je er iets op aanbrengt. En als het doek al wat oud is, en viltig is geworden, dan zal het smeersel beter hechten. Al met al is het insmeren der zeilen een tijdrovende en kostbare zaak. Maar het loont. Bovendien kun je ze zeilen een mooi kleurtje geven.

Molengroet van een zeilmaker die liever nieuw verkoopt dan oud moet insmeren!

Henk Epskamp

• Rob Simons

Inderdaad ben ik het met Henk eens dat het zonlicht de grootste vijand is van de huidige WK77 zeilen. Dus in dat opzicht is het insmeren misschien niet slecht, ook al ken ik zeilen van 20 jaar oud die nooit ingesmeerd zijn. Al ken ik ook katoenen zeilen die na 4 à 5 jaar rot zijn; deze hadden meer baat bij een behandeling. Bij alle zeilen denk ik wel dat een VEEL gebruik zeker goed is!!

• Willem Roose

Hoi Rob,

Nogal een verschil tussen relatief goede zeilen die in 20 jaar nooit ingesmeerd zijn en katoenen zeilen die na 4 jaar al verrot zijn (Zeldenrust Budel?); als die laatste aaname klopt, waarom is hier überhaupt voor katoenen zeilen gekozen?

Groet,

Willem

• Bart Hoofs

Hallo Henk,

Maar kan je ook aangeven hoe je het beste de WK-zeilen kan schoon maken dan?

Ooit zie je wel alg e.d.

Maar ik neem aan door het insmeren dat de zeilen ook wel stugger worden of vergis ik me?