Blijkbaar een vergeten gebruik.

• Michel Dellebeke

De gele zomer zeilen van de Jonge Johannes waren oorspronkelijk wit, maar heb ze zelf geel gebolust(getaant, hydrolin, of wat dan ook).

De andere twee zeilen zijn nu, na 2 jaar ook al preventief ingesmeerd, puur om de levens duur te verlengen. Het bolusen ging altijd mooi bij pa op de molen. Draaiend in de volle, er een tussen uit halen, verder malen, en onder tussen bolussen.

In Zuid werden de zeilen een weekend in een vat gedompelt. Zal wel aangelengd spul geweest zij, zodat het er beter in trekt, en dat niet tesnel al het duuren bolus “verdween” kost immers aalus!

Groeten

• Rob Simons

Als je de hydrolin goed verdunt worden de zeilen eerst wel een beetje stugger, maar al snel worden ze weer mooi soepel en waterafstotend en ze hebben hun kleur terug.

• Rob Simons

Waarom men voor katoenen zeilen koos, weet ik niet, maar er komen binnenkort zeilen van WK77 voor.

Overigens, als jij op de de Roode Leeuw je zeilen wel had behandeld, dan zou er nu weinig aan mankeren, dus wellicht verstandig om er eens over na te denken als je weer halfkatoenen zeilen neemt. Persoonlijk vind in de halfkatoenen zeilen wel leuker om mee te werken.

Valt me nog te binnen dat ik ook een molen ken met de zeilen uit 1978, gemaakt van vrachtwagenzeildoek; hier mankeert ook niks aan.

• Bart Hoofs

Misschien is het wel een goed idee Rob om de WK-77 zeilen van Borkel met Henk & Henk tijdens de restauratie in te smeren met hydrolin?

Dat kan dan alleen maar goed zijn voor de zeilen nog gemaakt door wijlen Nico van Neerven in Oss. Ook zeer leerzaam voor leerling Henk.

En als je dan de slag te pakken hebt kan je later bij Edie Kees zijn WK's in gaan smeren ;-)

Bart

• Willem Roose

“Overigens, als jij op de de Roode Leeuw je zeilen wel had behandeld, dan zou er nu weinig aan mankeren…”

Oei Rob, nu ga je - in tegenstelling tot wat ik van je gewend bent - wel erg kort door de bocht. Behandeling had nauwelijks iets uitgericht. Achteraf bezien heeft DRL sinds 1993 (zo oud zijn de zeilen) te vaak zonder zeilen gedraaid en precies ter plekke van de 3 klampen zijn ze erg versleten. De zeilen in de klampen met zakkentouwtjes vastbinden - zoals ze heel vroeger bij Brasser deden - had een goede actie geweest, maar in de praktijk doe je zoiets niet. Eigenlijk zijn die Noord-Hollanders zo gek nog niet met dat ‘'in de lijnen leggen’'.

Kortom: straks als de restauratie van start gaat (en vraag me a.u.b. niet wanneer dat is ;-) ) gaan de fokken eraf en komt er weer gewoon oud tuig.

Groet,

Willem

• Barend Zinkweg

Kan iemand mij vertellen waarmee Hydrolin verdund kan worden?

• Rob Simons

Wij (in Sint-Huibrechts-Lille) hebben dat met terpentine gedaan.

• Rob Simons

Okee Willem, jij kent je molen natuurlijk beter dan ik ;) .

Dat is een nadeel van fokken, als je veel zonder zeil draait, liggen de zeilen maar in de zeilhaken te schuiven. Nog niet zo gek dat er molenaars zijn die er dan maar 2 of geen zeilen voorhangen.

Groeten,

Rob

• Mike Ekelschot

“Kortom: straks als de restauratie van start gaat (en vraag me a.u.b. niet wanneer dat is ) gaan de fokken eraf en komt er weer gewoon oud tuig.”

“WVDL goes back to basic” (?) ;)

• Aad Schouten.

Nee niet helemaal ,want dan zou er op een roe toch wel fokken moeten zitten……..

vr gr van een molenaar die blij is met fokken…