Onze houten zeilklampen waren rot en dus aan vervanging toe. Omdat we toch op zoek waren naar een smid voor onze schuifijzers besloten we de zeilklampen ook te laten smeden. En wel naar model van de zeilklampen in Bakel. Vroeger waren er veel ijzeren zeilklampen i.v.m. de Busselneuzen en Dekkers. Zo heeft de Bakelse molen ook Busselneuzen gehad en de ijzeren zeilklampen zijn nog daar een overblijfsel van. Als we oude foto`s van Roosje bekijken lijken daar ook ijzeren klampen op gezeten te hebben.
Toen de Bakelse molen een tijd geleden nog noodgedwongen stil stond heeft Wijbrand van 1 end de klampen gedemonteerd om als voorbeeld te kunnen dienen. Vervolgens zijn Jeroen en ik op een zondag naar de smid van het Boerenbondsmuseum gegaan om deze af te geven. Hij wou ze geheel gratis voor ons maken ondanks dat hij toch wel druk was met alles wat hij voor het museum moet smeden! We kregen ook meteen een demonstratie smeden, waarbij bleek dat het nog niet meevalt de klamp in dezelfde vorm te krijgen. Daarom heeft hij eerst een mal (model?) gemaakt waarop hij allebei de klampen kon maken. Vervolgens heeft hij zo 8 paar zeilklampen gesmeed, dus ook meteen een setje voor in Acht.
Op een zaterdag hebben we de oude houten zeilklampen eraf gesloopt. Ze waren erg rot en er zat veel roestvorming achter. Vervolgens de boel roestvrij gemaakt met slijpschijf en staalborstel en in de menie gezet en vervolgens geschilderd. Ondertussen ook de ijzeren klampen van een dubbele laag hamerite voorzien. Daarna konden ze gemonteerd worden. Nu nog de gesmede schuifijzers monteren want die heb ik vanavond opgehaald, daarover later meer incl. foto`s !
Dit zijn de foto`s van de zeilklampen en ook de beltdeuren die ik aan het opknappen ben:
http://www.mijnalbum.nl/Album=33FRTPHK