Nog gedraaid?

• Bart Hoofs

Vanmorgen al een mooi windje uit het Noord-Oosten tot Oosten in Brabant.

Dan begint het te kriebelen zou mijn leermeester zeggen.

Dus op tijd naar de Doornboom toe en de molen voor de prins laten draaien.

Vorige week nog genoeg gemalen vandaar. Hij liep zeker in het begin zonder zeil op de fokken een mooie gang. Heerlijk z on mooie dag. De teller begint nu ook meer op schema te raken :-)

Vandaag waren ook de volgende molens in de buurt los: De Visscher in Goirle,

Molen Onvermoeid in Oisterwijk die maalde en Henk Sesink van de Borkelse molen wat dit keer de gastmolenaar in Hapert. Zodoende draaide Borkel niet.

En ongetwijfeld zal Sprang ook wel los zijn geweest. Het doet deugd dat de molen van Dongen nu weer regelmatig los is door toedoen van Marco Castelijn.

Na de zomer zal als alles meezit ook de Moergestelse standerdmolen weer elke zaterdagmiddag gaan malen.

Bart Hoofs

• Margreet

Ja, hoor 2012 omwentelingen op NO met 4 volle zeilen, belast. We hebben eigenlijk alleen vanmiddag gedraaid. Er is een minimale hoeveelheid olie geslagen: op dit moment hebben we alleen naslag. De wig van het voorslag is over de lengte gespleten en werkt niet naar behoren. Het naslagmeel voelt zeer vettig aan, maar het is de olieslagers of de molen niet gelukt er meer dan een klein beetje lijnolie uit te slaan. De wind was soms goed, maar soms stond alles ook weer even stil. Wel heerlijk om weer eens een vol bezeilde, zwaar trekkende molen boven' t hoofd te hebben. Vorige week gebruikte ik nooit zeil en eerlijk gezegd: ik kruide 'm zelfs wel eens een stukje door de wind heen. Een rare ervaring was om meer meelkopers dan bezoekers te hebben. Bij Woldzigt is dat meestal omgekeerd. Er had een groep afgesproken die toch maar een andere monumentale bestemming koos. Ergerlijk. In augustus komt er weer een bruidspaar trouwen in de molen. Twee dames deze keer. Verder ruikt het hier heerlijk naar vuister en alles staat nog in het werk voor dinsdagavond! Margreet

• Gerad Werkman

Vandaag een rare dag voor ons, maar niets bijzonders.

Vanmorgen zou ik klussen bij een vriend, en Maria werken. Dat ging wel door, maar het klussen niet. Wel werd er gebeld voor een bezoek op de Grote Geert om 10.00 uur. Een jonge dame met een manspersoon uit Oihio “the States”,voor bezoek op de molen. Dus heeft de Grote Geert vanmorgen gedraaid vanaf 10 uur tot12 uur. Vanmiddag zijn we met een met een paar mensen uitgeweest. Ik had dat met pinksteren beloofd?? Ik wist er niks meer van. Maar we hebben een leuke middag gehad. groeten Gerad vanaf Koren en pelmolen de Grote Geert Kantens.

Groninger molenweekend openingstijden; zaterdag 10 tot 5, zondag 12 tot 4 uur.

“Tot kiek”

• Rob Simons

Ik heb vandaag met Marijn Kaufman een rondje molens gedaan.

Eerst zijn we naar Molenbeersel gereden, eerst even bij de Zorgvliet gekeken, daarna bij de Keijersmolen. De mulder zat net aan tafel, maar we kregen wel even de sleutel mee om in de molen te mogen kijken. Er was bijna geen graan op de molen; het is nu de slappe tijd met weinig maalwerk. In de winter wordt er gelukkig nog vrij veel gemalen.

Daarna naar de molen van Nijs in Stramproy. Hier konden we de mulder ook thuis vinden. We mochten met hem de molen wel bekijken. De mulder vertelde mooie verhalen over het malen en scherpen vroeger, echt prachtig om te horen.

Daarna naar Swartbroek gegaan, waar de Hoop zonder zeil draaide. Ook een molen waar nog vrij veel gemalen wordt. Aan de molen zijn onderhoudswerken gepland. Verder is dit de enige Limburgse molen met een kneppel.

Toen naar Veldhoven gereden, even bij de Adriaan en de Zilster molen gekeken, en toen nog even bij John de Jongh in de werkplaats geweest, waar ook vanalles te zien was, o.a. een kap in opbouw.

Was een leuk dagje.

Groeten,

Rob

• Ruben 4-Gever

Ja, kijk maar: http://www.youtube.com/watch?v=b000uG_FUZw

Veel geleerd vandaag, ook naast molens…

Groeten uit de HW,

Ruben Viergever

• Robert Van't Geloof

Vandaag vanaf 08:15 tot 16:00 op streefkerk geweest

rond vol eerst NO > O

De Achtkant ging ook rond met de volle ook eerst NO > O

De Oude wetering rondvol NO > ONO >O

We kregen nog aardig wat bezoekers,

Waaronder ook ff theo de rooij,

En de groep fietsers die hadden afgesproken

errug gezellig, om 16:00 hebben we hem uitgespannen en terug gekrooien naar diep west gr robert

• Aad Schouten.

Ja vanmorgen kwam er een enthousiaste leerling molenaar op de werft die de molen achterstevooren moest kruiwen om te kunnen malen ,en waar hij ook nog gelijk aan moest horen dat het orgel s avonds weer terug gekrooien moest worden.

maar dat maakte allemaal niets voor hem uit.

en ik moet zeggen de molen stond in een rap en glad tempo aan de wind en ingspannen.

n o is hier niet de beste hoek om uit te malen vandaar dat we de molen niet vol gelegen hebben .

de molen stond in zijn werk om dat ik uit deze hoek niet uit zijn werk kan draaien ivm over kruiwen ,de spil bonkt dan met geweld tegen de koker.

maar om dat er geen water was om te malen hebben we de duiker die in de oude achtergoot zit open gezet, en zodoende hebben we geen water uit geslagen.

wel konden we zien dat er in de kinderdijk gemalen werd want het water in de alblas zakte met zo n 10 cm

dit was net genoeg om de schouw boven te krijgen die onder water lag

dus de voormeulenaers worden bij deze hartelijk bedankt.

o ja voor ik het vergeet voor onze scheprad molenaars, die moeten maar eens even kijken op het filmpje van ruben viergever .

die heeft zover mogelijk hier het kostelijke opvoer werktuig gefilmd…………

overgings was hij dan ook de leerling die het orgel aan de gang geslingert heeft.

het weer was goed, maar de lucht werkte best in het zuiden

nu is de wind er uit.

vr gr Aad

• Aad Schouten.

Ja vanmorgen kwam er een enthousiaste leerling molenaar op de werft die de molen achterstevooren moest kruiwen om te kunnen malen ,en waar hij ook nog gelijk aan moest horen dat het orgel s avonds weer terug gekrooien moest worden.

maar dat maakte allemaal niets voor hem uit.

en ik moet zeggen de molen stond in een rap en glad tempo aan de wind en ingspannen.

n o is hier niet de beste hoek om uit te malen vandaar dat we de molen niet vol gelegen hebben .

de molen stond in zijn werk om dat ik uit deze hoek niet uit zijn werk kan draaien ivm over kruiwen ,de spil bonkt dan met geweld tegen de koker.

maar om dat er geen water was om te malen hebben we de duiker die in de oude achtergoot zit open gezet, en zodoende hebben we geen water uit geslagen.

wel konden we zien dat er in de kinderdijk gemalen werd want het water in de alblas zakte met zo n 10 cm

dit was net genoeg om de schouw boven te krijgen die onder water lag

dus de voormeulenaers worden bij deze hartelijk bedankt.

o ja voor ik het vergeet voor onze scheprad molenaars, die moeten maar eens even kijken op het filmpje van ruben viergever .

die heeft zover mogelijk hier het kostelijke opvoer werktuig gefilmd…………

overgings was hij dan ook de leerling die het orgel aan de gang geslingert heeft.

het weer was goed, maar de lucht werkte best in het zuiden

nu is de wind er uit.

vr gr Aad

• Rob Simons

Owja, vergeten; voor Molenbeersel hadden we ook nog de Lemmensmolen in Kinrooi bezocht. Mooie molen, opvallend is het enorme kamrad op de molenas, met dunne kruisarmen, en de grote kap. Verder liggen er geen planken op de roosterhouten.

• vluchtje

Gisteren maar een half dagje, want dochter ging afszwemmen, en daar moet je dan als moeder natuurlijk feestelijk bij zijn…

Maar de wind was goed en mooi, en kwam uit het ONO. We moesten wel even zoeken naar de plek waar de wind vandaan kwam, want in de ochtend was de wind wat vlagerig. We begonnen met vier duikertjes, maar daar draaide de molen zo fel mee, dat we hebben gezwicht naar waar ik vorige week ook al mee had willen draaien: twee lange halven en twee halven (vorige week waren het 4 lange halven, en liep de molen trager dan gisteren).

Zometeen ga ik op weg naar mijn tuinmolen. Een groot vraagteken, want de huidige eigenaar, de zoon van de inmiddels overleden maker van het geval, wil er niets over kwijt behalve dat ie op elektriciteit draait en dat er lichtjes in zitten. En nu maar hopen dat ie niet verkeerd om draait, of, erger nog, dat ie wel goed om draait, maar met de windborden aan de verkeerde kant of zo. Wat moet ik er dan mee?

Wel heeft dochterlief op raadselachtige wijze ‘Joepie’ geroepen toen ik zei dat we op bezoek gingen bij de oudste molen van Nederland. Ik deed er toen meteen nog maar een schepje bovenop: ‘En in de vakantie gaan we naar de hoogste molen van de wereld’. Na een geruststellende uitleg dat die zich in NL bevindt, volgde toen ook een enthousiast gejuich. Ik hoefde er niet eens bij te vermelden dat het in dat laatste geval gaat om een stellingmolen; haar lievelingsmolens, vooral als zich onderin winkeltjes en dergelijke bevinden.

Maar goed, dat heeft dan allemaal weinig met draaien en malen te maken… ik maak plaats voor ervaringen van anderen…

groet van Vluchtje, die er grote moeite mee heeft dat Bazelmans tijdens het uitreiken van de subsidies zijn ‘ceterum censeo’ uit mag spreken…