Nog gedraaid?

• leo middelkoop

Welke molen moet er dan verwoest worden? Of bedoel je iets anders?

Wie verbergt zich trouwens achter het gevatte pseudoniem ‘Vluchtje’?

Groet,

Leo

• leo middelkoop

De molengroep in Leidschendam had er gisteren behoorlijk de gang in. Flink kruien, dat wel: de wind was ONO, tamelijk krachtig en goed vrij over de polder heen.

De boezemdruk is met dergelijke wind vaak hoog: de bovenmolen ligt dichtbij het zuidelijkste punt van Rijnlands boezem (het sluisje bij Leidschendam) en dat is te merken: het peil was minstens 10 cm. hoger dan gebruikelijk.

Dus moest er wat zeil voor: ik besloot tot twee duikers en dat liep best. Rond 16.15 kwam er een dipje in de wind; ik had inmiddels al iets meer naar NO gekruid. Precies 17.00 gestopt en daarna doorgekruid naar N: maandag gaan, als het goed is, de jongens van Verbij de fokken op de buitenroede vernieuwen. Als de molen daar staat kunnen zij er gemakkelijk bij met hun hoogwerker.

De afgelopen week waren vier fokken van de ondermolen vernieuwd; wat nog moet gebeuren is het verlengen van de lange spruit van de middenmolen; nu gaan de lange schoren op sommige plaatsen tegen het riet. UIteraard moeten er ook andere lange schoren komen. Het zal de molenaar beslist helpen bij het kruien: de middenmolen heeft als enige van de drie nog massief iepen rollen en die zijn nog best. De molen kruit echter wel erg zwaar, zeker vergeleken met zijn twee collega's.

Groet,

Leo

• Meelmuisje

Ook in Weesp hadden we de gang er lekker achterzitten:)

'S Ochtends moest ik in Muiderberg zeilles geven aan kinderen maar eenmaal daarmee klaar natuurlijk meteen naar Dikke Bertha gefietst.

Eenmaal daar stond de molen lekker te draaien op het O-NO met één enkel hogelijntje. Om 1 uur samen met Jelle zo'n 100 pannenkoeken gebakken voor veel kinderen die langskwamen want die hadden volop gezeild in Weesp. Ook liepen er 2 clowns rond de molen om de kinderen te vermaken:D Later op de dag nog wat milocorn gaan malen met 2 half.

Rond half 7 de molen ingehaald lekker kunnen draaien & malen:)

Groetjes, Thomas

• vluchtje

nee, er hoeven geen molens verwoest te worden, ik bedoel meer dat de vraag ‘moeten molens malen’ steeds maar weer wordt herhaald. en dat ik dan bang ben dat molens niet meer maalvaardig gerestaureerd hoeven te worden…

en ik ben een molenaarsleerling uit rosmalen (standerdmolen)

en het bezoek aan de grafelijke korenmolen was geweldig (en er werd gemalen)

;-)

• Martijn Scholtens

Gister (zaterdag) om 13 uur op de Eva de molen stond nog vrijwel goed op de wind en ik heb er even 2 halven voor gelegd en draaide soms lekker door:)

Ook een grote groep op de molen gehad die kregen een rondleiding door de molen,veder onderin de molen wat opgeruimd.De molen om 17 uur afgezeild.

Vandaag had ik les op de Vier Winden in Pieterburen van 10 uur tot 17 uur,eerst 4 lange halven later rond vol.

Gr Martijn

• Ruud Bax

Leo het moet niet gekker worden fokken en dan duikers leggen, volgens mij heeft dat weinig zin. en zeker op een poldermolen.

vr. gr. Ruud Bax

• leo middelkoop

Weet ik. Ik deed het toch. De molen liep er gisteren best op, dus “what the heck?”

vr.gr.

Leo

• Patrick braak

Leo,

wat bedoel je met "de molen zal er beter door gaan kruien? Als aan het kruiwerk zelf niet veel veranderd zal het toch niet lichter worden? Langere spruiten en schoren, verandert wel wat in het krachtenspel boven, maar niet aan het rad. Tenzij de staart uitgebracht wordt natuurlijk..

Groet,

Patrick Braak