Hallo iedereen. Vanmorgen rond 8.30 uur was ik in Erica, de molen hoefde niet gekrooien te worden, hij stond op ONO. 4 vollen voorgelegd en toen ging ie, een endje of 50, maar soms viel ie ineens stil. Maar later ging ie weer. Verder nog theorie gehad over het weer en het gevlucht en assen, het was weer een leerzame dag, dankzij molenaar/instructeur Jannes Tigelaar. Nog vangoefeningen en rond 11.15 uur afgezeild.
Daarna richting Veenoord gereden en tot mijn ZEER GROTE verbazing draaide de Nooit Gedacht met 4 vollen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Daarna met de trein naar het pittoreske dorpje Dalen gegaan, waar Jerry Vondeling en ik zouden gaan draaien, omdat molenaar Ricardo moest werken. We moesten de molen kruien van Z naar O, van tevoren even het kruiwerk gesmeerd en ook de hals en pen. Vervolgens 2 halven voorgelegd en toen ging ie met een endje of 20. Het was zeer druk met de open dag, ongeveer 150 bezoekers, met accordeonmuziek. Het was zeer geslaagd. Rond 14.45 uur was er nog een verrassing, want molenaar Hemme kwam aanzetten. Hij had eerder vrij gekregen van de directie van het Veenpark. Hartelijk dank hiervoor namens Ricardo. Er was nog een verrassing. Mevrouw Zwaantje Pol (93 jaar en vrouw van oud-eigenaar en molenaar Jan Pol) kwam samen met haar dochter en haar schoonzoon op bezoek en we kregen een origineel stuk vangketting van de molen. Hartelijk dank hiervoor!
We hebben tegen half zeven de boel afgezeild. De molen heeft 811 omwentelingen gemaakt.
Vervolgens gingen Ricardo en ik op molenpad. Eerst richting Laar, die stond stil, vervolgens richting Radewijk, daarna langs de molen van Hardenberg en vervolgens richting Vasse, naar watermolen Frans. Deze was tot onze verrassing open met molenaar. Deze molen zal morgen ook draaien en open zijn voor publiek. De molenaar was bezig met de oven op temperatuur te brengen met takkenbossen, daar kunnen morgen pizza’s in gebakken worden. Hmmm, lekker!
Even rondgekeken en daarna richting huis gegaan. Groetjes vanuit het eveneens pittoreske dorpje Black Lake (Zwartemeer, Drenthe).
Foto's en filmpjes komen zo.