Dat marathonachtige viel nogal mee: voor de kandidaten werd het examen er niet langer door…
Waarom zouden de gecommitteerden een lange middagpauze nemen als de derde kandidaat al aanwezig is en klaar staat (en er zin in heeft).
Het was leerzaam(!) weer waar veel an te zien was - en dus te vragen - dat in de loop van de dag een mooie ontwikkeling toonde. De leermeester-examinator en de gecommitteerden konden dus met (gepaste) creativiteit zich uitleven in een goed gesprek met de kandidaten over alles wat van belang is voor goed molenaarschap.
Terug naar de vraag (in volgorde van optreden):
- Marianne de Jongh
- Ube Kooijinga
- Theo Zwerver
Laatstgenoemde heeft de commissie, ondanks een verzwikte / verstuikte (of hoe noem je zoiets) knie, toch onder leiding van Hendrik v.d. Veen in alle hoeken van de molen kunnen volgen. Yolt Ijzerman en ik konden kort na 14:00 afscheid nemen van de nieuwe molenaars.
Ik zeg maar zo:
Een examen is als een punt achter een zin: op zichzelf betekenisloos, maar wel noodzakelijk.
De overblijvende tijd gaf mij de gelegenheid poolshoogte te nemen bij De Jager in Woudsend. Daar komt nu schot in de zaak: de ramen hangen met de wuifelaars weer aan de krukas en de raamgeleiding is geheel vernieuwd en afgesteld. Na meer dan een jaar stilstaan (vanaf NMGD 2008) komt nu de 1e oplevering snel dichterbij. Het terrein rond de molen moet voor het vakantieseizoen weer helemaal beschikbaar zijn voor de zeilschoolactiviteiten in het Molenhuis.
::: JaaP >>>