wie weet wat een 'tremel' is?

• Frank

Bester prikkers,

Wie kan mij uitleggen waarvoor en/of in welke regio men het begrip tremel gebruikt?

In een korenmolen kennen we voor de verzamelbak t.b.v. het te vermalen graan het begrip kaar.

Is tremel een synoniem voor kaar?

Dit heb ik al kunnen vinden:

http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/tremel

Groet en alvast dank, Frank Terpstra

• Joram Wijling

Als ik wat zoek op internet is een tremel inderdaad een synoniem voor de kaar.

Zie o.a. http://www.dewachter.nl/2pages/woordenboek.htm#T

• Mike Ekelschot

treem of tremel… is idd een synoniem voor “kaar” in de Zuidelijke Nederlanden

Voor Vlaamse molentermen is overigens het volgend boek van Paul Bauters aan te bevelen: Van zAdelsteen tot Zetelkruier; deel 3

• Michel Dellebeke

Een tremel heeft in de zeeuwse regio een andere betekenis, namenlijk een bak voor de buil.

Vaak zit deze conische bak rond de verticale aandrijfspil van de buil. Aan de as zit een roerhoutje die het volkoren naar gelang de snelheid in de buil laat, zodat deze conform de snelheid een gelijke hoeveelheid meel te verwerken krijgt.

Soms was deze ook anders uitgevoerd met een vijzel.

In de Brassersmolen word er nog mee gewerkt, en d' Arke in oostkapelle heeft er nog een op zolder staan.

Deze tremel staat nog in de molen van Gapinge.

Groet,

Michel

• Rob Simons

Het is, zoals de anderen al zeiden en synoniem voor ‘kaar’.

In het boek “Molenaarstermen en molengeschiedenis”, van Jan Stroop, staat dit woord ook beschreven. Op het kaartje zien we dat het kaar enkele synoniemen kent.

In West- en Oost-Vlaanderen: overwegend ‘graanbak’;

In Vlaams-Brabant: ‘bak’ of ‘graanbak’, in het uiterste zuidwesten ‘tremel’;

In het zuiden van de provincie Antwerpen en aangrenzend Limburg ‘bak’;

In het zuiden van Belg. Limburg ‘tremel’;

In Drenthe en Groningen meestal ‘romp’.

In Zeeland komt het een beetje door mekaar voor, nl. ‘bak’, ‘kaar’, ‘'grote bak’ en ‘stortbak’.

In alle andere provincies heet het ‘kaar’.

Groeten,

Rob

• Frank

Jullie allemaal alvast hartelijk dank voor deze verhelderende reacties. Meer reacties zie ik uiteraard met belangstelling tegemoet.

Groet, Frank