Het nieuwe prikbord

• Stefan Boumans

> Eén ding dat mensen in het oog springt, is dat er geen nieuw markeringen meer zijn.

> Dit komt omdat dit deel nu gekoppeld is aan een login.

Dit vergelijk ik dan maar met een café, waar je altijd bij de ober kon bestellen. Maar nu gaan ze het vernieuwen. Nu moet je een pasje hebben en dan mag je bij de ober bestellen. Iedereen kan nog wel naar binnen, maar zonder pasje moet je zelf naar de bar lopen voor je bestellingen.

Basale functionaliteit wordt weggestopt. Is dat vooruitgang?

Gezien mijn eigen ervaringen, ook met andere “vernieuwde” websites, en ervaringen van anderen zou ik het erg prettig vinden als de oude prikbord wordt teruggezet. Hoe eerder, hoe beter en hopelijk kán het nog. Er zijn sites die beweren dat dat niet kan, waarbij het gevolg is dat je dus bepaalde dingen niet meer kunt. Dan krijg je iets door je strot geduwd onder het mom van vernieuwing, maar kun je het niet meer gebruiken waarvoor je het gebruikte!

In dergelijke situaties lijkt het mij beter om de nieuwe site eerst te testen door gebruikers er alvast kennis mee te laten maken. Dan komen al die ongemakken vanzelf aan het licht, zonder dat dat hinderlijk is bij het gebruik van de huidige website. Dan kun je ook laten zien dat je daar rekening mee wilt houden, aan werkt en het inderdaad ook op de uiteindelijke gebruiker afstemt en niet op een bepaald idee wat iemand ergens geopperd heeft.

Als er een nieuwe versie is van software die je gebruikt, kun je altijd zelf bepalen of je die (meteen) wilt installeren of niet. Je kunt de kat dan uit de boom kijken. Dat kan in dit geval niet. Je loopt altijd het risico dat gebruikers afknappen op drempels die ineens, onnodig en blijkbaar onomkeerbaar opgeworpen worden.

Het kost mij nu aanmerkelijk meer tijd om bij te blijven en ook veel zoekwerk, mede doordat de functie waarmee je dat zou moeten kunnen doen, níet werkt. Hebben anderen hier geen last van? Is dit niet getest?

Ik zou dus heel graag zien dat de wijzigingen teruggedraaid worden.

Neem dan alle positieve kritieken mee bij het doorvoeren van wijzigingen en dat mag langzaamaan gebeuren.

Maar belangrijk: behoud vooral alle functionaliteit die nu ineens gemist wordt, of waarvan de toegang alleen maar ingewikkelder is geworden en/of meer handelingen vraagt.

• Jos Waszkiewicz

Ziet er goed uit, het is allemaal even wennen. Je wint iets je verliest iets.

Maar eh, mist niemand het archief? Of kijk ik niet goed?

Met vriendelijke groet,

Jos

• james watt

Tja, ik moet steeds denken aan het boek van usability goeroe Steve Krug met de pakkende titel: Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability.

als er mensen af gaan haken omdat ze te lang na moeten denken voordat ze het nieuwe prikbord kunnen gebruiken, dan schiet het nieuwe prikbord zijn doel nogal voorbij…

Dan mag je er wat mij betreft inderdaad best over nadenken het oude terug te zetten.

En dan gaan we nu weer even dertig browservensters sluiten…

(en ik moet weer een nieuwe code intikken, want blijkbaar mag ik niet onder mijn eigen naam een bericht plaatsen zonder eerst in te loggen, zucht)

“Het opgegeven e-mailadres wordt al gebruikt door een geregistreerde gebruiker. Als je die gebruiker zelf bent, log dan in. Gebruik anders een ander e-mailadres.”

• james watt

inderdaad, misschien krijg je dat *wel* te zien als je inlogt?

ik mis vooral de rss

plus, maar dat was bij het oude prikbord ook al zo, dat je steeds weer nieuwe browservensters voor je neus krijgt…

o, waarom moet ik nu WEER een nieuwe code intoetsen? blijkbaar niet goed geinterpreteerd…

“De ingevoerde code voor de spambeveiliging is niet juist. Probeer het opnieuw.”

laten we zeggen: geduld is een schone zaak…

• Jeroen van Boxmeer

Stefan, een beetje rustiger mag ook wel. Je bent ongetwijfeld zeer gehecht geraakt aan het oude prikbord, maar dat wil nog niet zeggen dat je meteen het nieuwe prikbord af moet kraken.

Zelf ben ik helemaal voor het feit dat je dingen aan mag geven die ongemakkelijk zijn, maar ze veranderen niet door ze telkens te herhalen, 1 keer melden is genoeg!

Ik vindt die ‘'nieuw’' markeringen onder een login makkelijker, omdat ik van verschillende computers dit prikbord kijk, dus ook dat verschilt weer per persoon.

Denk er ook aan dat dit het resultaat is van mensen die er hard voor hebben gewerkt om het prikbord eens te vernieuwen. Een welbekend gezegde in de molenwereld is dan ook ‘'stilstand is achteruitgang’' Gewoon even wennen en de kinderziektes komen er misschien ook nog uit.

En als je die dingen allemaal vervelend vind, Be my guest en maak nog een forum, zie je hoeveel werk dat is. Of nog beter, www.molen.prikpagina.nl Daar staat het oude prikbord nog..

Groeten, Jeroen die het ook nog wat anders vindt, maar uiteindelijk wel gewend zal raken

• Stefan Boumans

Bij de herhaalde opmerking over de login, zul je ongetwijfeld ook de toelichting gelezen hebben, de vergelijking met het café.

Ik zeg niet dat de nieuwe manier van markeringen voor inloggers niet zinvol is of teruggedraaid zou moeten worden, maar dat het uiteraard wel erg jammer is dat je als normale gebruiker ineens die functie verliest. Tja, nu is dit weer een herhaling.

Je link naar het oude prikbord verraste me en toen ik die opende was dat ook het geval: het oude prikbord leek er nog gewoon te zijn. Helaas duurde die positieve uitstraling maar kort. Bij elke actie die je op die pagina uitvoert, kom je weer op het nieuwe terecht. Ook zoeken in het archief lukt dus niet.

En als zoeken in het archief weer alleen voor inloggers toegankelijk is, tja, dan ook hier weer herhaalde vraagtekens achter de vraag waarom.

• Peter van den Dongen

Stefan,

Zou je willen stoppen met al die herhalingen over de werking van het prikbord? Het wordt wat vervelend en werkt vooral demotiverend voor iedereen die meeleest en meewerkt. Achter de schermen werken veel gemotiveerde mensen aan de fine-tuning van deze versie. Zij zijn op de hoogte van alle facetten. Een lancering als deze vereist in de opstartfase nu eenmaal wat van het geduld van de bezoekers en prikkers. Daarom mijn verzoek om even een paar dagen radiostilte te houden.

Peter van den Dongen

• wijbrand

sorry maar ik hou niet zo van al dat in loggen

en sorry van dit letter type wordt ik een beetje duizelig als ik er lang naar moet kijken om wat te lezen :(

dus sorry je hebt een prikker minder

gr Wijbrand

• Vincent Claessens

Klik op Alt+J, dan krijg je de feeds (rss)

• Gerd Vanovermeer

Ik ben al meer dan 20 jaar molenliefhebber (maar geen molenaar) en lees sinds kort mee op dit prikbord.

Sinds kort zit ik ook op de portaalsite www.molenforum.eu .

Ik zag dat deze site ook beschikte over een forum / prikbord met volgens mij iets meer mogelijkheden…

Maar inloggen lijkt me wel noodzakelijk… Maar je wachtwoord kan je laten onthouden in de cookies van jouw browser.

Het proberen waard…: www.molenforum.eu

Molengroet,

Gerd