Dekkermolen

• Mark Ravesloot

Beste molenprikkers

Een aantal weken geleden heb ik een vraag gesteld over de bliksembeveiliging op molens. Nu kreeg ik vandaag de Molenwereld van maart weer onder ogen en op de voorzijde van het blad staat het Dekkermolentje afgebeeld dat onlangs naar de molenwerkplaats van Verbij is verhuisd. Wat mij opviel is een koperdraad die aan de voorzijde van alle wieken is aangebracht. Dus op het dekkerprofiel. Wat ik mij afvraag is of dit ook zo is op andere molens met Dekkers? Het is mij in ieder geval nog nooit eerder opgevallen. Daarnaast kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat dit de stroonlijn van het wieksysteem verstoort. Waarom deze oplossing?

Groeten Mark

• Robert Berkovits

Beste Mark,

Ik weet het niet zeker, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dat in dit geval gedaan is omdat het molentje houten roeden heeft. Er moet in dat geval dus wel met een draad gewerkt worden. Volgens mij hebben andere molens met systeem Dekker allemaal metalen roeden, wat betekent dat de bliksemafleider in dat geval aan de onderkant van de roede kan worden bevestigd.

Groeten,

Robert

• Andre Koopal

Lijkt me voor de stroomlijn wel beter om het dan aan de binnenkant van het profiel te doen. Misschien omdat het later is aangebracht? En misschien dat Willem Bever er nog iets over kan zeggen?

Groetjes,

Andre

• Mario Collombon

Dit is het meest praktisch lijkt me zo. Bovendien lastig als je die leiding wil controleren als die in je stroomlijn zit. Hoeveel zou zo`n dun leidinkje afdoen aan de stroomlijn, volgens mij valt dat allemaal wel mee?

• Rob Simons

De draad zit toch aan de vóórzijde van de verdekkering, dus dan wordt de stroomlijn toch niet verstoord?

En het heeft volgens mij inderdaad te maken met de houten roeden; de Galgenmolen uit Schulen, nu in het Openluchtmuseum te Bokrijk heeft ook zo'n koperdraad op de houten roeden. Hier wel op de achterzijde van de Oudhollands opgehekte roeden.

Groeten,

Rob

• Mario Collombon

Inderdaad, je ziet wel vaker molens met houten roeden waar zo`n draad tegen de roe zit. We waren pas op de Doesburger molen en die heeft het ook aan de zijkant van de roe achter het hekwerk.

• Bart Dooren

Beste Mark,

De bliksemafleider zit inderdaad op het dekkerprofiel gemaakt omdat de molen houten roeden heeft. Bij de askop zitten de roeden ook gekoppeld, net als bij stalen roeden. De plaats voorop is inderdaad vanwege de stroomlijn. De koperdraden zullen best wat weerstand geven, als de molen hard loopt gaat het gevlucht min of meer fluiten (kan ook komen door de ogen aan het eind van de enden om de molen aan vast te leggen).

Gezien het feit dat de molen sinds 18 maart al 400.000 omwentelingen heeft gemaakt, zal het met het verstoren van de stroomlijn wel meevallen……

Groeten, Bart Dooren

• Willem van Breenen

Ook mijn molen heeft een houten roe. De stalen binnenroe is met de koperdraden, achter de voorzoom langs naar het aardpunt verbonden. Rammelt een beetje tijdens het draaien, maar verder (nooit getest) zal het wel werken.