Nogmaals: hoe werden/worden ronde stenen molens gebouwd?

• jan van woezik

De molen van Roggel is perfect droog.

De buitenste stenen zijn tamelijk hard gebakken.

In de dertiger jaren is de molen opnieuw gevoegd met harde cement.

Iets wat tegenwoordig niet schijnt te mogen.

De cement houdt perfect en vriest niet los.

hij laat geen water door

Zoals hierboven al gemeld de stenen steken niet uit. Ze vormen geen trapjes.

Ik heb hier en daar reparaties uitgevoerd ook weer met harde cement (1:3 portland) houdt eveneens prima.

Wel heb ik het idee dat het goed gaat omdat de stenen zo hard zijn.

groeten Jan

• Jaap C. van Driel

Aanvullend op de opmerking van Barend Zinkweg:

Uit het eerste rapport van de heren Groot en Gunneweg over hun onderzoek naar de “stenen molenziekte” blijkt ook dat het zit in de combinatie van mortel en stenen:

*1* harde (doorgebakkken, d.w.z. oppervlakkig goed dichtgesmolten) stenen en een portlandmortel

*2* bij zachte stenen hoort een zachte, flexibele (kalk)mortel.

De harde, sterk hechtende) combinatie houdt het water buiten en vriest dus niet kapot.

De zachte combinatie is flexibel, zuigt op en staat het vocht ook weer makkelijk af.

Funest is voegen uitfrezen tussen zachte stenen.

Dan beschadig je vast en zeker het ook daar aanwezige maar zeer dunne en kwetsbare laagje met dichtgesmolten poriën. Dat krijg je dus praktisch niet meer dicht!!!

Bij dichtvoegen met portlandmortel (TE sterk hechtend) breken de stenen kapot in de volgende vorstperiode… Tel uit je winst (weggegooid geld).

• leo middelkoop

“Molenpasser” is een leuk woord. Ik ken het woord “uitslag” maar het kan ook zijn dat men daar de (in hout uitgezaagde) vorm bedoelt die aan de molenpasser vast wordt gemaakt.

Ik heb de Stadsmolen in Leiden in 1980/81 op die manier gebouwd zien worden. Daar was de uitslag op zijn minst opmerkelijk te noemen, gezien de flesvormige romp van de molen. Gelukkig was dit aan metselaar Teun Hegeman prima besteed.

Groet,

Leo

• Rob Pols

Het schijnt iets te maken met capillaire werking heb ik mij laten vertellen, Barend.

Rob

• Rob Pols

Mensen, allemaal vriendelijk dank voor de bijdragen die ik via jullie en buiten het prikbord om heb gekregen. Het is me allemaal een stuk duidelijker nu.

Groeten, Rob