Volharding draaimarathon 2009

• Jos Waszkiewicz

Hallo allemaal.

Dit jaar gaan we weer proberen om de Volharding in Zeddam 48 uur te laten draaien. (De molen is nog steeds niet maalvaardig). Wij willen jullie bij dezen van harte uitnodigen om ons met een bezoekje te vereren of, nog beter, ons een handje te komen helpen. We hebben, tot nu toe, toezeggingen van 3 molenaars. De marathon zal plaatsvinden van vrijdag 17 juli 18.00 uur tot en met zondag 19 juli 18.00 uur. Gedurende deze periode is de molen dus 48 uur open. Zeker in de vroege uurtjes is een bezoekje dan meer dan welkom. Overdag proberen wij het een en ander te organiseren en we hopen dat het dan zo af en toe weer een gezellige drukte rond de molen is.

Als het je leuk lijkt om een of meerdere “diensten” mee te draaien en/of als je vragen hebt neem dan contact met ons op:

e-mail : j.waszkiewicz@hccnet.nl

tel : 06 43044753

Hierbij 2 linkjes over de marathon van vorig jaar.

http://www.vinkwijk.nl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=25

http://www.mijnalbum.nl/Album=VN3GVSQX

Groet'n uut Zeddam,

Jos

• Jos Waszkiewicz

Niemand? Eenmaal……

• Justin van den Heuvel

Helaas Jan, dan ben ik op vakantie

• Jos Waszkiewicz

Justin,

prettige vakantie en, volgend jaar beter?

Groet'n,

Jos

• Mario van den Berg

Ik zal i.i.g. van de partij zijn. Je draait immers niet zo vaak ´s-nachts. Het is een bijzondere en gezellige ervaring. Ik hoop dan ook dat er nog een aantal molenaars of molenleerlingen ons hierbij willen vergezellen.

Overdag kan men dan eventueel een aantal molens in de buurt bezoeken, waaronder de Torenmolen van Zeddam.

Met vriendelijke molengroet,

Mario van den Berg

• Jos Waszkiewicz

Hier nog steeds niemand? Andermaal…….

Inmiddels hebben er 5 molenaars toegezegd te komen!! Dus de “draaiploeg” bestaat, tot nu toe, uit 6 molenaars en 3 leerlingen/vrijwiligers.

• Nicole Linnenbank

Hoi Allemaal,

Ik ben kom ook weer draaien. Nu als molenaar, vorig jaar was ik nog leerling. Joyce komt ook mee. Ik heb er veel zin in. Tot over 14 dagen.

Groetjes Nicole uit Amsterdam

• Jos Waszkiewicz

Het is bijna zover. We kijken er weer erg naar uit.

Helaas zijn er geen meedraaiers meer bijgekomen. Sterker nog, er heeft iemand moeten afzeggen.

Er staat nu wel “eenmaal, andermaal, verkocht” maar nog steeds is iedereen van harte welkom. Slaapplaatsen zijn er alleen nog maar in een tent, in een weitje dichtbij, achter de molen. Jullie bezoek, ook midden in de nacht is welkom.

Meer gegevens vind je op de kalender.

Groet'n uut Zeddam,

families Waszkiewicz en Harmsen.

• Jos Waszkiewicz

Onze 2e (officieel de 3e) draaimarathon zit er weer op. Wat was het weer gezellig. Vóóraf, in de stress van de voorbereiding, vielen de woorden: “Dit is de laatste keer” maar na afloop klonk toch weer het “Tot volgend jaar”. Dat dit geen loze kreet is werd wel bewezen door het grote aantal mensen dat ook vorig jaar meehelpend aanwezig was.

Doel van zo een marathon is allereerst gezelligheid. Daarna uiteraard promotie en, indien mogelijk, wat geld voor molenonderhoud inzamelen. Die doelen zijn wel bereikt. We ontvingen in de 48 uur, ondanks het gemiddeld vrij slechte weer, een kleine 400 bezoekers. Dat daarnaast (molen)contacten gelegd en aangehaald worden en we ook nog wat geld voor goede doelen inzamelen is helemaal mooi. Er was zondagavond een klein plekje voor ons ingeruimd in het TV Gelderland nieuws. (Te zien op http://www.omroepgelderland.nl/web/Uitzending-gemist.htm, programma: Nieuws, Datum: 19 juli 2009 op 10 minuten in het filmpje.)

Wat hadden we bedacht:

- 48 uur molen draaien, molenaars “uit het hele land”. Molen 's nachts open en in de schijnwerpers.

- Blikgooien, kegelen, schminken voor kinderen.

- Terras met koffie/thee/fris en pannenkoeken/cake van “Torenmolen meel”.

- Rommelmarkt tbv. een basisschool in Thailand

- Handboogschiet demo, met gelegenheid om zelf een paar pijlen te schieten

- Standjes met :

- decoratie en kado artikelen tbv. de molen

- decoratie en kado artikelen gemaakt op de dagbesteding van het Activiteitencentrum Het Dorp uit Arnhem

- meelproducten van de Torenmolen

- mosterd en jam gemaakt in de Achterhoek

- klein speelgoed

- 3d kaartjes

- 2e hands LP's

Inmiddels is het meeste weer opgeruimd, we zitten nog wel met een berg onverkochte spullen van de rommelmarkt, ha, ha.

Dank aan alle vrijwilligers: Standbemensing, cateraars, molenaars, afwassers en mensen die vinden dat zij zelf niet onder minstens 1 van deze categoriën vallen. En meteen nog maar een keer dank aan al deze mensen, het kan niet vaak genoeg dus nog maar een keer.

O ja, we hebben weer ruim 12.000 omwentelingen gemaakt en zijn zaterdag, onder gejuich, door de 100.000 (dit jaar) gegaan. Als ik alle foto's ontvangen heb die er gemaakt zijn zal ik er een paar op mijnalbum zetten.

Groet'n uut Zeddam,

Jos Waszkiewicz