molen entreprise

• Bart Hoofs

Ik denk dat Andre perfect verwoord hoe Baselmans zijn gedachtengoed is. Molens zoals te Wormhout beschermen voor algehele vernieuwing. Oke dan maar niet meer malen. En inderdaad ik was eens in de molen en het zou triest zijn alles op te lappen om te kunnen malen. Maar met hedendaagse technieken komt men ook ver. Bekijk hoe het aswiel in de standerdmolen in Urmond door molenmakerij Beijk opgelapt werd en de oude sfeer bewaard bleef. Innovatie in de molenmakerij. In Ellezelles wordt nog gemalen met de molen en is het puur functioneel. Men moet daar wel vernieuwen of repareren. Ook dat beseft Baselmans.

Er moet dus meer nuance komen in restaureren. We weten allemaal dat er in het verleden (door enkele molenmakers) zaken vernieuwd werden want dat werkte makkelijker… Stil hier bij staan is zeker nuttig want weg = weg.

Maar ook niet elke vrijwilliger streeft naar maalvaardigheid. Laten we wel wezen er zijn genoeg collega's die niks op hebben met malen of er de tijd niet voor hebben of voor vrij willen maken. Terecht dat Vluchtje opmerkt dat je altijd naar de toekomst moet kijken.

Zelf kan je ook veel doen om buiten de ideeen van de Rijksdienst te blijven. Als jouw molen goed wordt onderhouden en die maalvaardig is en blijft op welke manier wil de Rijksdienst dan bereiken dat je niet meer kan of mag malen?

De laatste jaren is trouwens bewezen dat watermolens en ook poldermolens weer een economisch nut kunnen hebben.

Ook dat zouden we beter moeten “vermarkten” aan Bazelmans.

Maar prettig te vernemen dat leerlingen zoals Vluchtje ook het malen zo interessant vinden en dit willen leren.

Dat is het ambacht of immaterieel erfgoed en dat dient behouden te blijven!

• Wim Herrewijnen

Hoi Bart,

Je schreef het volgende:We weten allemaal dat er in het verleden (door enkele molenmakers) zaken vernieuwd werden want dat werkte makkelijker.

Het was meestal niet het idee van de molenmakers dat ze dit gedaan hebben,ze werkte bijna altijd aan de hand van een bestek of in opdracht van de eigenaar van de molen.

Ook in het verleden was het gevoel bij de molenmakers aanwezig(de goede) om te behouden wat kon.

Als je nu de discussie volgt zoals door Bazelmans is opgestart lijkt het wel of de laatste honder jaar alleen maar verkeerde dingen aan de molens zijn uitgevoerd,toch gek dan dat 10% van het verleden is gespaard gebleven.

Zuinig omgaan met de historie leeft toch wel bij de goede molenmaker.

Met vriendelijke groet Wim Herrewijnen.

• Barend Zinkweg

Ik was ook mee met de TIMS-excursie en heb daar ook wat foto's gemaakt. Deze zijn te vinden op http://www.mijnalbum.nl/Album=OLFZYOOM .

• Bart Hoofs

Mooie foto's van Barend en Andre. Vele jaren terug was een illuster gezelschap van molenaars uit Midden-Brabant op toernee in Noord-Frankrijk. Feitelijk in de voetsporen van wijlen Nol Naaijkens die daarvoor al met een autobus met allerlie Brabantse mulders die streek onveilig maakte. Wij bezochten toen ook Wormhout en de oude mulder of maalder Maurice Deschodt was nog in leven. We hadden het genoeg met hem te converseren en de oudere generatie kon ook nog Vlaams klappen (spreken). Het huis van deze maalder was nog helemaal ongeschoden en ook op het erf allerlei herbruikte molenonderdelen. In de schuur een Locomobiel die de maalstenen in de molen konden aandrijven. Van binnen was de standerd geheel in tact en met allerlei aandrijvingen voor o.a. de “bluterie” (buil). Een unieke ervaring was het.

Noord-Frankrijk is de moeite waard om molens te gaan bezoeken. Even contact zoeken met de grote man aldaar (Jean Bruggeman) en je krijgt veel tips.

• Waterpezer

Om trouwens even weer op het onderwerp terug te komen, zijn er nog mensen met oude fotos van de Entreprise?

Ik kon op internet niet veel fotos vinden behalve die ook op de verdwenen molendatabase staan, en van de brand op de site van Jan..

Was wel benieuwd naar oude fotos

Groetjes Jeffrey

• Rob Hoving

Heey Jeff

Ik kwam deze foto's nog tegen op mn pc.

De foto is omstreeks 1935 gemaakt.

Omstreeks 1970

Groetjes Rob.

• FrankT

Hallo Lolke - en alle andere prikkers natuurlijk ook,

Jouw persoonlijke waardering van molens als molenliefhebber is bekend. Mijn analyse is ook bekend.

Indien niet bekend, verwijs ik naar:

http://www.molenkunde.eu/pdf/MolenerfgoedNietGeredMetGeldAlleen.pdf

Ik dacht, je zult wel verbaasd zijn, dat ik de publicatie van Geurt Brinkgreve met oprechte interesse heb gelezen n.a.v. jouw opmerkingen op dit forum over deze markante persoon en deze specifieke publicatie. Ik deel op verschillende punten zijn zorgen met betrekking tot monumentenzorg als instituut. Het gaat mij namelijk ook niet om het instituut, maar om het behoud van de monumenten. Maatschappelijk moet het gedragen worden; anders is het als een orkest waar nooit iemand naar komt luisteren. Maar degene die het beluistert, of bekijkt, moet er wel voldoende in zijn geinteresseerd. Hoe krijgen we meer Nederlanders inhoudelijk geinteresseerd in cultureel erfgoed? Zo zijn er veel meer aspecten dan louter de tegenstelling tussen jouw benadering en die van mij. Ik wacht met belangstelling op jouw reactie daarover…

Groet, Frank

• FrankT

Omdat het verrassend is om de molens eens geheel los te laten:

http://www.mijnalbum.nl/Album=RSSHNBBV

Lees de stukjes tekst aan de linkerzijde van deze “mijnalbum”.

In aansluiting op zonet!

• FrankT

Dit spotje hoort nog bij het voorgaande fotorijtje. Zowel deze bijzondere commercial als voornoemd fotorijtje met bijbehorende teksten hebben een dieper achterliggende gedachte:

http://www.youtube.com/watch?v=seJmEb0fcBA

Erfgoedbehoud gaat veel verder dan alleen het object. Het gaat om het doorlopende verhaal van verleden, heden en toekomst en een visie daarop hebben. Wellicht is dat iets waarin Nederland vooral in deze periode niet zo sterk is. Monumentenzorg, molenbehoud in het kwadraat, is hier te veel projectje scoren door een rigoureuze restauratie te bewerkstelligen van: kijk ons eens het ‘goede doel’ mogelijk maken . Vooral buitenkant dus. Nu komt het aan op bewustzijn vanuit binnenuit en de lange termijndoelstelling. De ziel.

Zie ook:

http://www.molenaarworden.nl/upload/files/interview_FT_FD_090509.pdf

• Willem Roose

Best aparte foto's. Op de bovenste foto (en bij nader inzien ook op de onderste) is te zien dat het wiekenkruis min of meer esthetisch is opgelapt met twee extra zoomlatten over het hekwerk dat overduidelijk voor zelfzwichting was bedoeld (gezien het relatief kleine aantal heklatten). In Duitsland deed (doet?) men dit wel vaker, maar in Nederland kan ik mij niet zo snel geen tweede voorbeeld voor de geest halen. De jaartallen roepen ook vraagtekens op: deed men zoiets al in 1935? (kan natuurlijk op zich; het is niet geheel onlogisch dat deze molen al in 1935 buiten bedrijf was), maar dan zo'n ‘schertsrestauratie’? T/m de jaren '50 was men in Groningen niet bepaald zuinig met het afbreken van molens… En als de datering van de onderste foto (1970) klopt, dan heeft men de molen dus 35 jaar in dezelfde staat in stand gehouden. Het kan natuurlijk, maar ik heb er zo mijn twijfels over. Wie weet meer?

Groetjes,

Willem