Nog gemalen?

• Stefan Teeling

Vanmorgen rond een uur of negen aangekomen bij de poldermolen, waar al eens op dit forum over geschreven is “wat een rare naam voor een poldermolen”, oftewel de Victor. Sjerp was al bezig de molen te kruien, dus maar snel gaan helpen, de molen helemaal om moeten kruien. De Friese driekleur uit gehangen, de pal er uit gehaald en het lekenkettinkje los gegooid. Vervolgens de molen gaan opzeilen met vier vollen en hierna de molen maar losgegooid. Zo rond een uur of 10 arriveerde molenaar Sietse Smidt (molenaar van molen de Ropta), om samen met Sjerp een examencommissie voor een proef examen te gaan vormen. Dit begon dan ook al gauw, onder andere de stormproef gedaan, de vele theorie, onderdelen besproken enzovoor, enzovoort.

Zo tegen een uur of twaalf de molen weer afgezeild.

Op de terugweg naar huis nog even bij de Gehnazarethkloosterpoldermolen gaan kijken, want deze was al bij de Victor al draaiende te zien.

En hier nog wat foto's van vandaag en vorige week (Valk, Leiden en Eendracht, Aphen a/d Rijn):

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/Genazharetkloosterpoldermolen?authkey=Gv1sRgCIPs7rzMiI7I5QE&feat=directlink

Tot slot nog ff een vraagie over kammenhout. Je ziet het steeds vaker, kamwielen waar voor de kammen een ratjetoe van hout gebruikt wordt, door elkaar op één kamwiel kan dit kwaad? Op de Victor hebben we dit ook azobé en azijnhout door elkaar gebuikt, wat mij opvalt dat de (oude) azijnhouten kammen, na het plaatsen van de azobé kammen (na de kambreuk vorig jaar), hardhollend achter uit gaan.

Gr. Stefan Teeling

molen de Victor

• Bart Hoofs

Waarom hier het tropische hout Azobe als kammen gebruikt? In herinner me dat op de Nylanner poldermolen in Workum bewust azobe kammen zijn gebruikt vanwege te vaak breken. Dat gebeurde in de tijd dat Jan Hofstra werkzaam was bij molenmaker Bouw '75 in Workum. Ik meen ook dat er op de molen van Willem Bever azobe kammen zitten?

Maar waarom geen azijnhout toegepast op de Victor? Dat palmhout momenteel erg duur is en vaak vervangen wordt door bulletrie kan ik me voorstellen. Maar azijnhout niet meer voorradig of duur?

Laten we waken dat er niet overal tropico in de molens verschijnt daar waar het niet strikt noodzakelijk is.

• Rob Simons

Ik meen dat azijnhout moeilijker te krijgen is, maar aangezien de zoekfunctie van het prikbord nog niet helemaal op punt staat, kon ik het niet opzoeken om het zeker te weten.

Verder deed Lille vandaag niks, het was meer zeilen drogen. verder klusjes uitgevoerd zoals enkele hoektouwen vervangen en de berg maaien. Nu moeten we door de week wel een keer malen.

Groeten,

Rob

• Christiaan de Groen

Vanmorgen rond 10 uur bij de de Oude Knegt gekomen. En even later kwam er een oma met haar kleinzoon, van een jaar of 6, binnen die graag de molen wilde bekijken. Die jongen door de hele molen mee genomen en van alles uitgelegd. Daarna met hem de molen op de wind gezet en een paar zeilen voor gelegd. Toen dit gebeurt was gingen ze weg na nog wat pennekoek meel te hebben gekocht, ik heb ze nog wel uitgenodigd om nog een keer langs te komen als ik aan het malen ben.

Rond 12 uur kwamen er een paar mensen binnen die er een paar weken eerder ook al waren geweest. deze mensen hadden een leuke aangename verrassing voor ons.

Uit een ervenis hadden zij wat boeken gekregen. Twee daarvan hadden met molens te maken en zij dachten dat wij wel geinteresseert waren omdat we ook een rijtje molenboeken hebben staan in onze verkoopruimte. Een boekje is het bekende boekje van ing.Stokhuyzen maar het andere boek was bij mij niet bekend maar wel zeer interessant het gaat namelijk over de papiermolens die in noord holland staan of hebben gestaan. Het boek is geschreven door de heer H. Voorn. Hier staan een paar foto's van het boek.

http://www.mijnalbum.nl/Album=JXOJ7SIB

Omdat er wijnig wind was keb ik smiddags de molen even stil gezet om nog eens wat bouten in de kap aan te draaien en wat wiggen te controlerenen aan te slaan. Toen dat gebeurt was heb ik hem nog even laten draaien.

Op het moment dat ik wilde stoppen fietste er een paar dames voorbij en die zagen het bord dat er meel te koop is. Zij vroegen hoe ze bij de molen konden komen. Na dat uitgelegd te hebben stonden ze even later in de verkoopruimte. vervolgens wilde zij ook nog in de molen kijken. Ik heb ze iets verteld over de geschidenis van de molen. daarna zijn ze weggegaan en heb ik de molen afgezeild en ben even later ook naar huis gegaan en heb het mooie boek eventjes mee naar huis genomen om het eens rustig te bekijken.

Groetjes

Christiaan de Groen

• Willem Bever

In het onderwiel van de Aarlanderveense Ondermolen zitten inderdaad sinds vier jaar azobé kammen.

Dat er destijds voor azobé is gekozen, licht in het feit dat de kammen hier in het ondergangwerk nogal fors van afmeting zijn.

Azijnhout kent geen grote afmetingen.

De stammen hebben vaak geen grotere diameter dan c.a. 20 cm, en als de stammen dikker zijn, gaat dat vaak ten koste van de kwaliteit (slecht kernhout).

Vandaar dat het zagen van een gang azijnhouten kammen vaak een arbeidsintensief werk is.

Ook heb je na het zagen van azijnhouten kammen een flinke partij afvalhout, wij gaan bij het zagen vaan azijnhouten kammen meestal uit van minimaal 100% afval, en dat moet toch allemaal betaald worden.

Vorig jaar zijn er in het bovenwiel van de Ondermolen alhier, negen stuks kammen ingeboet van azobé, dit na het sneuvelen van het bovenijzer van de spil.

Deze azobé kammen vézelen veel minder dan de rest van de bovenwielskammen, die van groenhart zijn.

Ook in het bovenschijf waren bij het breken van het bovenijzer een vijftal pokhouten staven kapot gegaan, en ook deze zijn vervangen door azobé staven, en ook hier valt het slijtage proces erg mee.

Kortom, de Bever gaat voor (goed) azobé !

Groet van de Bever.

• Jacob Dekker

Stefan Teeling Schreef:

——————————————————-

> Tot slot nog ff een vraagie over kammenhout. Je

> ziet het steeds vaker, kamwielen waar voor de

> kammen een ratjetoe van hout gebruikt wordt, door

> elkaar op één kamwiel kan dit kwaad? Op de

> Victor hebben we dit ook azobé en azijnhout door

> elkaar gebuikt, wat mij opvalt dat de (oude)

> azijnhouten kammen, na het plaatsen van de azobé

> kammen (na de kambreuk vorig jaar), hardhollend

> achter uit gaan.

>

> Gr. Stefan Teeling

> molen de Victor

Beste Stefan,

Als ik in het Houtvademecum deel 1, Houtsoorten, van het Houtvoorlichtingsinstituut te Amsterdam kijk, dan zie ik dat beide houtsoorten hard en sterk zijn, alleen is de dichtheid van azobé wat hoger, dus op zich is er geen bezwaar tegen vervangen van azijnhouten kammen door azobé kammen.

Als slechts een gedeelte van de azijnhouten kammen van de bovenbonkelaar van een molen is vervangen door azobé en er treedt onregelmatige slijtage op, dan moet je naar mijn smaak het eerst denken aan het niet goed op steek staan van deze gang kammen. Iedere molenmaker zal je kunnen vertellen dat het op steek zetten van een gang kammen, waarvan er maar een paar kammen vernieuwd zijn niet echt gemakkelijk is. Het op steek zetten van een hele nieuwe gang kammen is lang zo moeilijk niet.

Wat ook kan bijdragen aan onregelmatige slijtage is het geval wanneer beide kamaantallen een gemeenschappelijke deler hebben, want dan wordt iedere kam van de ene gang slechts geraakt door een beperkt aantal kammen van de andere gang, maar dat is bij de “Victor” niet het geval met zijn 55 en 28 kammen in de overbrenging bovenas/koning.

Groet, jAAp