Avondexcursie 16 juni en terugblik op 9 juni

• Gild Fryske Mounders

Beste prikkers,

Op dinsdag 16 juni vindt de tweede avondexcursie van dit jaar plaats naar De Huinsermolen en naar De Schalsumermolen. Respectievelijk Durk Posthumus jr en Durk Piersma heten jullie hier vanaf 19:30 t/m ca. 21:30 uur van harte welkom.

Meer info staat op:

http://www.molenaarworden.nl/

Afscheid van Durk Posthumus als molenmaker/restaurateur

Afgelopen vrijdag (12 juni) vond reeds de officiele afscheidsreceptie in molen de Korenaar in Sexbierum plaats, georganiseerd door zijn (nu voormalige) werkgever Bouwbedrijf Hiemstra. Zie:

http://www.mijnalbum.nl/Album=3UGJQVGW

Zoals in De Utskoat van maart 2009 al aangekondigd, staan we als GFM tijdens de avondexcursie van 16 juni ook stil bij het afscheid van Durk Posthumus. Omstreeks 20:00 uur zullen we Durk op zijn eigen Huinsermolen in het zonnetje zetten.

Terugblik op avondexcursie naar Roderwolde

Jullie hebben het al kunnen lezen in een eerdere draad: de avondexcursie naar Roderwolde op 9 juni was zeer geslaagd. De opkomst was met 49 personen groot. Ook op deze wijze nogmaals dank aan Arnoud, Margreet, de kinderen van Arnoud en Margreet en Jaap Venekamp. Enkele foto's staan op:

http://www.mijnalbum.nl/Album=HDWNU7PU

Tot 16 juni op De Huinsermolen en op De Schalsumermolen,

vriendelijke groet namens het GFM,

Frank Terpstra

• Bart Hoofs

Een vakman vertrekt maar welke reden? Gelukkig is er een opvolger in de persoon van Johannes Kooistra die van molenmakerij Dijkstra in Sloten overstapt naar Hiemstra in Tzummarum. Laten we hopen dat de vacature bij Dijkstra ook passend wordt ingevuld want Kooistra was een van de belangrijke molenmakers daar.

• Meelmuisje

Misschien is Durk nu met de fut ???

Inderdaad een echte vakman! Ik kwam vroeger toen ik nog een klein opdondertje was van 4-5 jaar altijd bij hem op de molen (De Meerswal in Lollum) als ik op vakantie was in Friesland bij mijn opa & oma! Toch is dat wel de molen & molenaar die ervoor gezorgt heeft dat het virus bij mij erin is geslagen.. Moet er binnenkort toch nog maar weer eens gaan kijken:)-D

Groetjes, Thomas Griffioen

• FrankT

Nog even een kleine toelichting op het afscheid van Durk Posthumus als molenmaker, of beter: molenrestaurateur bij Bouwbedrijf Hiemstra (een belangrijke nuance!)

Durk gaat gewoon met pensioen en heeft inderdaad een lange staat van dienst. Hij heeft het molenmakersvak nog een op een geleerd van de Westra's. Dit is een bekende Friese molenmakersfamilie uit Franeker.

Reeds ca. 5 jaar werkt Rolf Dijkema bij Bouwbedrijf Hiemstra. Rolf is ook bekend van het GFM-promotiemateriaal, maar dan in functie als leermeester van het GFM.

Door de dakpanconstructie tussen Durk en Rolf is de kennis, maar ook de visie c.q. restauratiehouding, van Durk over een mooie lange tijd naar Rolf overgebracht. Dat laatste is ook van groot belang. Ik zeg het tegenwoordig maar zo: je Stradivarius leen je ook niet uit aan een gorilla!

Leuke ervaring, die ik zelf heb mogen opdoen, is een halfjaar durende stage in 1993 tijdens mijn MTS-opleiding op Mole 't Lam te Woudsend bij Bouwbedrijf Hiemstra o.l.v. Durk Posthumus en zijn toenmalige maat Jan Rodenhuis. Daar heb ik nog altijd profijt van!

Sinds enkele maanden is bekend, dat Johannes Kooistra ook bij Bouwbedrijf Hiemstra gaat werken (afkomstig van Bouwbedrijf Dijkstra Sloten).

Nogmaals: tot ziens op de avondexcursie!

Groetjes, Frank