Camera maakt gele onzichtbare foto's

• Vincent Mepschen

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje, mijn camera maakt gele foto's en ze zijn ook zo onscherp als het maar kan. Ik weet niet wat het probleem kan zijn, maar ik hoop dat iemand het weet. Hier staan wat gele foto's in:

http://www.mijnalbum.nl/Album=DHMHF4Q4

Groeten Vincent

• Jan Althof

Dat lijkt mij geen probleempje maar een probleem. Vermoedelijk een stukke beeldchip en dat is dan voor de vakman. Ik neem aan dat je een andere kaart hebt geprobeerd, want ook daar kan iets mis mee zijn. Ik hoop het laatste voor je.

Groet,

Jan.

• Stefan Teeling

Nu we het toch over problemen met camera's hebben, mijn camera maakt sinds kort hele spikkelige foto's en als je ze uitvergroot zie je enkel stipjes. Wie weet wat dit kan zijn? Ook wordt de kwaliteit over het algemeen slechter.

Vooral de lucht ziet er heel erg spikkelig uit.

Gr. Stefan Teeling

• Jan Althof

Als het een spiegelreflexcamera is, dan duidt dat op een stofprobleem.

Hiervoor zijn oplossingen tegenwoordig maar mogelijk moet je ook even bij de vakman langs hiervoor.

• Andre Koopal

Heb je de iso instelling veranderd? Dat geeft ook meer ruis.

Groetjes,

Andre

• Stefan Teeling

Ik heb een Canon Powershot A610 (een camera met een zoomlens). En ik had 'm bij deze foto op automatisch staan.

Gr. Stefan Teeling

• Vincent Mepschen

Ik kan wel gewoon filmpjes maken zonder problemen en met een ander kaartje blijven de foto's toch geel. Maar in ieder geval bedankt voor de informatie.

• M. Sijbom

@ Stefan, hoe oud is je camera? Na een paar jaar wordt de gevoeligheid van je beeldsensor minder en begint hij meer ruis te produceren. Maar waarschijnlijk heeft het te maken met een bepaalde isowaarde.

@ Vincent, dat wordt er 1tje voor de vakman, wat Jan al zei, er is iets mis met je chip, zo te zien geeft hij in de foto modus de kleuren niet meer weer. Is er wellicht condens in de camera gekomen? Dat is vaak een probleem….

Groeten

M. Sijbom

• Rob Pols

Inderdaad zou Vincent er goed aan doen even bij een goede vakfotograaf langs te gaan. Ik denk dat er iets met de sensor aan de hand is. De opnamen zijn ook erg overbelicht. Heb je per ongeluk iets aan het diafragma veranderd (mocht dat kunnen met jouw camera)?

Stefan heeft hetzelfde probleem als mijn camera, hoewel de spots hier wat groter zijn. Dit zijn zeer waarschijnlijk stofdeeltjes op de sensor. In een boek over fotografie staat exact hetzelfde beschreven en afgebeeld. Ik zou hier niet zelf aan gaan klooien, want voor je het weet beschadig je iets. Laat het alsjeblieft over aan een ervaren fotovakman. Ik denk dat het niet veel voorstelt. Ik moet de camera binnenkort ook eens laten schoonmaken, want er wordt dan wel gezegd dat de behuizingen volledig dicht zijn, maar ik weet het zo net nog niet. Fijnstof in een malende korenmolen kruipt overal in! Je hoeft de foto's absoluut niet weg te gooien, want met een fotobewerkingsprogramma als Photoshop kun je de spots eenvoudig verwijderen als je het een beetje met beleid doet.

Groeten, Rob.

• Vincent Mepschen

Nee Rob, ik heb er helemaal niets aan gedaan (zou ook niet weten hoe dat moet!!!). Dan wordt het dus toch de vakman of een nieuwe camera. In ieder geval bedankt voor de reacties, nu weet ik tenminste wat er aan de hand is.

Groeten Vincent